SERI fyller 50 år - Jubileumsbok!

Senter for rettsinformatikk og utviklingen av retten i det digitale Norge

Den 16. mars 2020 fyller Senter for rettsinformatikk 50 år. Da senteret ble etablert var digitaliseringen av Norge i sin spede begynnelse. Likevel så man allerede da behov for rettslig regulering av «elektronisk databehandling» (edb) og hvilke muligheter datateknologien ga for å utvikle hjelpemidler for juridisk arbeid.

Bildet kan inneholde: Mennesker, Herre.

Knut S. Selmer og Jon Bing grunnla SERI i 1970

Forskere og studenter ved SERI har med andre ord arbeidet med digitaliseringen av retten fra begynnelsen av. Langt på vei er SERIs historie og historien om retten i det digitale Norge to sider av samme sak. Dette er utgangspunktet for en bok som er under arbeid og som skal utgis i anledning 50årsjubileet.

Vi skriver ikke historien selv. Til å gjøre den jobben, har vi engasjert to faghistorikere, Iver Tangen Stensrud og Gard Paulsen, med Iver som hovedforfatter. Dermed får vi også blikket utenfra og et bredere bilde av utviklingen. Hovedvekten i fremstillingen vil være på tiden frem til år 2000, men historien vil bli ført frem til i dag. Bruk av SERIs arkiv og andre historiske kilder vil gi et fascinerende innblikk i en tid mange i dag ikke har noe kunnskap om, men som er viktig for å forstå dagens digitale verden. Boken vil ha både tekst og bilder, blir trykket i farger på papir med høy kvalitet, får stive permer, og er planlagt å få inntil 170 sider. Boken vil være klar til jubileet vårt 19. mars 2020.

Kjøp av boken

Boken selges gjennom forhåndssalg ved tegning på et Tabula Gratulatoria. Det betyr at de som kjøper boken på denne måten får navnet sitt trykket i boken på en «gratulasjonsliste».

Frist for å tegne seg som gratulant i boken, er 30. September 2019. Samtidig forplikter du deg til å kjøpe boken til fastsatt pris (se nedenfor). Derfor er det ingen grunn til å vente!

Ordinær pris er 429,- (dekker også evt. forsendelse), og studenter får kjøpt boken for 359,-.

Les et utsnitt fra beskrivelsen av bokprosjektet her, og få inntrykk av hva slags bok dette blir

Sett deg på Tabula Gratulatoria og kjøp boken her.

Publisert 9. mai 2019 12:07 - Sist endret 25. sep. 2019 10:13