Workshop om Avtaler og lisenser om digital informasjonsutveksling i offentlig forvaltning

Digitaliseringsrundskrivet sier at «nye, digitale tjenester bør være så enkle som mulig for brukeren. Informasjon som allerede finnes i offentlige virksomheter bør derfor gjenbrukes i størst mulig grad». En slik målsetting innebærer bl.a. at forvaltningsorganer skaffer oversikt over hvilke opplysninger de har, og beskriver opplysningene slik at andre forvaltningsorganer kan ta stilling til om opplysningene kan inngå i deres informasjonsbehandling. Når det er aktuelt å utveksle opplysninger mellom to forvaltningsorganer, melder det seg spørsmål om den nærmere innholdet av leveransen. Både lisenser og avtaler er aktuelle reguleringsmåter. Er det tale om et varig forhold, må en bl.a. ta stilling til hvorledes en skal håndtere lovgivningsmessige, teknologiske og andre endringer. På workshopen «Avtaler og lisenser om digital informasjonsutveksling i offentlig forvaltning» tar vi sikte på å diskutere regulering av slike samarbeidsforhold. Program og info finner du her.

Publisert 1. juni 2016 15:02