Amfetamin for å klare jobben

Narkotika assosieres gjerne med svake samfunnsgrupper. Amfetamin brukes derimot også av snekkeren som arbeider dobbelt skift for å bli ferdig i tide.

- Jeg elsker å jobbe. Amfetamin handler om ekstra innsats og å holde tempoet oppe, sier en arbeider i studien. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

En fersk studie fra Universitetet i Oslo viser at amfetamin ofte brukes av menn med fysisk slitsomme jobber i randsonen av det ordinære arbeidsmarkedet.

- Jeg elsker å jobbe. Amfetamin handler om ekstra innsats og å holde tempoet oppe. Jeg jobbet virkelig ekstremt effektivt.

Slik beskrev en maler hvorfor han brukte amfetamin. Flere av de andre i teamet hans brukte også stoffet. De sniffet amfetamin om morgenen før jobb og i matpausen midt på dagen, for å være effektive og jobbe raskest mulig.

Overraskende funn

Studien er utført av Sveinung Sandberg som er professor ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved UiO, Willy Pedersen som er  professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO og ekspert på rusforskning, og Heith Copes ved University of Alabama.

Pedersen er overrasket over funnene.

- Vi forbinder gjerne narkotika med marginale brukere. Amfetamin brukes derimot ofte av nokså konvensjonelle grupper, med verdier som sammenfaller med samfunnets mainstream. Det er et farlig stoff som ofte brukes av nokså vanlige folk, sier han.

Forskerne intervjuet 55 norske amfetaminbrukere. De fant tre brukergrupper:

• Unge menn på fest bruker stoffet for å regulere alkoholrusen og holde festen gående.
  • Amfetamin brukes også som selvmedisinering av enkelte med diagnoser som ADHD.
  • Den tredje gruppen er arbeidere, gjerne i irregulære jobber i bygg og anlegg, i fiskeindustrien, i transportsektoren eller i rengjøringsfirmaer.

Les hele artikkelen på SV-fakultetets nettsider.

Publisert 12. jan. 2015 10:18 - Sist endret 12. jan. 2015 10:20