Nordisk forskningspris til Thomas Ugelvik

Tidsskriftet Nordic Journal of Criminology har tildelt prisen for beste artikkel i 2022 til en av våre forskere.

Thorbjørns Egners tegning av de tre røverne om natten med lykt og bøtte i hentene, sekker over skulderen og svarte hatter på.

Røverne Kasper, Jesper og Jonatan på vei inn til Kardemomme by for å røve. Illustrasjon: Torbjørn Egner og Cappelen Damm.

Thomas Ugelvik tildeles prisen "NJC Best Article Prize 2022" for forskningsartikkelen "Three burglars, a friendly police inspector, and a vegetarian fox: Scandinavian exceptionalism, children’s literature, and desistance-conducive cultures". Artikkelen ble publisert i Nordic Journal of Criminology (NJC) i fjor.

Prisen anerkjenner fremragende forskning som tar for seg aktuelle og nye problemstillinger innen nordisk kriminologi.

Forskningsartikkel om barnebøker og kriminologi

Gratulerer, Thomas! Du har nettopp vunnet en pris for en forskningsartikkel publisert i NJC. I artikkelen tar du opp to barnebøker for å si noe om kriminologi. Hva handler dette om og hva fikk deg til å skrive akkurat denne teksten?

– Mange takk, jeg var veldig glad for å høre at artikkelen min hadde vunnet prisen for beste artikkel i fjor. På en måte vokste et behov for å skrive denne artikkelen i meg sakte og over flere år mens jeg leste disse bøkene for barna mine, igjen og igjen, noen ganger flere ganger på en enkelt dag. Vi snakker om to absolutte klassikere innen norsk barnelitteratur, Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen og Folk og røvere i Kardemomme by. Begge er skrevet og illustrert av Thorbjørn Egner på 1950-tallet og er svært levende og viktige deler av norsk kultur frem til den dag i dag.

Thorbjørns Egners tegning av Klatremus og Mikkel Rev. Klatremus med blå lue, sløyfe i halsen, stripete genser, grønne bukser og gitar i hånden. Mikkel Rev har stripete gul genser og lilla bukser hvor halen stikker ut av.
Klatremus i treet mens Mikkel Rev står under og prøver å få tak i ham for å spise ham. Illustrasjon: Torbjørn Egner og Cappelen Damm.

Fra fengselsopphold til fullt integrerte i samfunnet

– Små barn liker repetisjon, og etter å ha lest en bok, la oss si mer enn 20 ganger, begynner tankene å vandre litt. Mens jeg satt der og leste for dem, begynte jeg å tenke på hvordan begge disse bøkene er historier som handler om at noen slutter med kriminalitet og begynner å leve et lovlydig liv. Moralen er at uansett hvor dårlig menneske man er, så kan man – hvis man får en ny sjanse – endre seg og bli til et verdsatt og viktig medlem av lokalsamfunnet. I fortellingen om Hakkebakkeskogen starter Mikkel Rev som skogens skrekk og gru, men etter å ha vært med på å redde lille Brumlemann fra fangenskap ender han opp som en helt. I begynnelsen av fortellingen om Kardemomme by lever de tre ranerne parasittmessig av innbyggerne i Kardemomme by. De stjeler det de vil, heltustraffet. På slutten, etter et kort opphold i fengsel og heltemodig innsats som brannslukkere, er de fullt integrerte medlemmer av landsbysamfunnet. Jeg begynte å tenke på hva det sier om det norske samfunnet at disse to historiene om folk som forandrer seg er så populære, 60–70 år etter utgivelsen. Denne nysgjerrigheten førte til at jeg skrev artikkelen.

Se også:

Denne artikkelen ble først publisert på nettsidene til Nordisk samarbeidsråd for kriminologi (NSfK).

Av Maud Hol
Publisert 15. mars 2023 13:24 - Sist endret 8. sep. 2023 22:19