Katja Franko tildelt pris av American Society of Criminology

Franko vil i år motta The Thorsten Sellin & Sheldon and Eleanor Glueck Award. Prisen blir gitt til forskere innen kriminologi som studerer kriminalitet og straff i et internasjonalt og komparativt perspektiv.

Bilde av Katja Franko sittende på en trapp med linjer av lys i trinnene.

Professor Katja Franko mottar pris for hennes forskning innen kriminologi. Foto: Maud Hol / UiO

The Sellin-Glueck Award er den fremste utmerkelsen en ikke-amerikansk kriminolog kan få av American Society of Criminology. Fra tidligere er det kun Nils Christie og Johs Andenæs som har mottatt prisen fra Norge.

Som den yngste kvinnelige kriminologen i Norge noensinne, fikk Katja Franko opprykk til professor i 2009. I 15 år har Franko satt globalisering og kriminalitetskontroll på dagsorden i internasjonal og nasjonal forskning. Frankos teori- og begrepsutvikling har fornyet kriminologifaget. Dette har ført til en posisjon som en av de mest internasjonalt anerkjente kriminologene i Norge og Norden. Hun har vært og er en sentral aktør i fornyelsen av omdømmet til instituttet som et av de ledene kriminologimiljøene i verden.

Frankos engelskspråklige publikasjoner har hatt stor internasjonal gjennomslagskraft. Frankos bøker er oversatt til tysk, slovensk, persisk og japansk. Publikasjonene hennes er pensum for kriminologistudenter i hele Norden, i Storbritannia, USA, Canada, Australia, Japan og Nederland.

Har fornyet kriminologien

– Vi er glade og stolte på Katjas vegne, sier instituttleder og professor Helene Gundhus.

– I motsetning til de fleste samfunnsvitere, som først og fremst søker å forstå samfunnsproblemer etter at de har oppstått, er hun av de få som evner å identifisere samfunnsutfordringer og definere forskningsbehov før de blir sentrale på den politiske og forskningsmessige agendaen. Forskningen hennes har bidratt til å fornye kriminologien både nasjonalt og internasjonalt, og fått stor samfunnsmessig betydning. Da er det ekstra hyggelig at dette anerkjennes med denne prisen, forteller Gundhus.

Av Per Jørgen Ystehede
Publisert 25. mai 2023 15:43 - Sist endret 7. sep. 2023 00:30