Isolasjon og tvangsmidler i fengsel: Blir det bedre nå?

Hør landets fremste og mest engasjerte eksperter, rettspolitiske aktører og innsatte forklare hva som må til for å begrense isolasjon og tvang i norske fengsler på fem minutter! Velkommen til rettspolitisk speed-date om regjeringens lovendringsforslag i regi av Skandinavisk isolasjonsnettverk ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, Norsk forening for kriminalreform (KROM) og Jussbuss.

Bildet kan inneholde: grønn, gest, mennesker i naturen, font, komfort.

Illustrasjon: Eila Rishovd

Om arrangementet

Sivilombudet varslet om store svakheter ved myndighetenes styring av fengslenes bruk av isolasjon i en særskilt melding til Stortinget for fire år siden: «Slik situasjonen er i dag overholdes verken norsk lov eller internasjonale menneskerettighets-standarder, og mennesker påføres skader under soning». Ombudet ba blant annet om lovendringer, og denne våren fulgte regjeringen opp med å sende forslag til nye regler for isolasjon og tvangsmidler på høring. Blir problemene løst med dem?

Vi har invitert et bredt spekter av eksperter og aktører som har uttalt seg i høringen til å formidle hva de er mest kritiske til, og hvilke alternativer de foreslår.

Hør representanter fra Advokatforeningen, Den norske legeforening, Norsk psykologforening, Barneombudet, helseteamet i Oslo fengsel, Kriminalomsorgens utdanningssenter KRUS, Jussbuss, Norsk foreningen for kriminalreform KROM, Juridisk rådgivning for kvinner JURK, stiftelsen Wayback, Rettspolitisk forening, Skandinavisk isolasjonsnettverk, menneskerettighetsadvokat Maria Hessen Jacobsen, jusprofessor Anders Løvlie, og ikke minst, fengselsinnsatte selv.

Følg arrangementet på Facebook (ekstern lenke).

Arrangementet er åpent, gratis og blir ikke strømmet. Alle er hjertelig velkommen til uformell diskusjon og sosialt samvær etter arrangementet.

Publisert 18. aug. 2023 10:40 - Sist endret 19. aug. 2023 06:53