Møter mellom romer og barnevern

Familiestrukturer, språk, sosialisering

Foto: wiki commons

Arbeidsgruppe for romske barns rettigheter inviterer med dette til arbeidsmøte hvor vi ønsker å belyse situasjonen for barn av romslekt som er under omsorgsovertakelse.

Vi arrangerte et arbeidsseminar den 15. mars: Hva hender med meg? Situasjonen for romske barn som er under omsorgsovertakelse. Seminaret som skal holdes i oktober følger opp temaer fra mars ved å gå nærmere inn på barnevernets erfaringer og refleksjoner, ikke bare fra Norge men også fra Sverige.

Seminaret bygger på samme plattform som i mars:

Vi ønsker å få frem hva slags situasjoner barn av romslekt som er tatt fra foreldre er i, med særlig vekt på barns rett til å opprettholde eget språk, ha kjennskap til kulturelle tradisjoner og kontakt med familie, slekt og/eller kulturelle møtesteder for rom.

Bakgrunnen for Arbeidsgruppen og dette møtet er erfaringer med at barn som er under omsorgsovertakelse generelt har lite kontakt med andre rom og ofte nektes å snakke eget språk når de møter familie, slekt eller andre som snakker romanes. Resultatet er at barn mister sitt morsmål og dermed mulighet til å opprettholde kontakten med den nasjonale minoriteten de tilhører.

Vi ønsker å se slike situasjoner i forhold til lover, konvensjoner, politiske retningslinjer osv. som tar sikte på å ivareta barns rettigheter, slik blant annet Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale minoriteter; og politiske retningslinjer slik de blant annet er nedfelt i st.meld. nr. 15 (2000-2001) om nasjonale minoriteter.

Disse rettslige beskyttelsene er utarbeidet delvis på grunnlag av erfaringene fra den ødeleggende assimileringspolitikk som barn av sameslekt og av romanislekt ble utsatt for, hvor målet var å utrydde identitet og tradisjoner. Med den politikken som føres overfor barn av romslekt i dag, ser det ut til at en slik ødeleggende assimileringspolitikk gjentas nå overfor barn av rom-slekt. Vi ser de samme konsekvensene av en slik politikk som gjaldt romanifolk og samer, hos voksne rom i dag. Blant rom-folk som har vokst opp under barnevernets omsorg er det flere som har store problemer med å finne en plass i majoritetssamfunnet, og innen romgruppen oppfattes de heller ikke som fullverdige medlemmer. Enkeltmennesker betaler store omkostninger av denne politikken.

Vi ønsker også å få belyst situasjonen for barn av romslekt som er omsorgsovertatt, slik den ser ut fra en juridisk synvinkel og fra Barneombudet, Likestillingsombudet og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Det vil også være interessant å få vite noe om hvordan denne situasjonen ser ut for politikere som har ansvar for barn.

Arbeidsgruppe for romske barns rettigheter

Publisert 24. sep. 2013 09:24 - Sist endret 22. sep. 2015 14:42