Britisk policy brief av Tanya Wyatt

I Antropocen er menneskeskapte endringer og ødeleggelser av planeten betydelige og potensielt irreversible. Et resultat av slik menneskeskapt ødeleggelse er tapet av biologisk mangfold.

Skogkam som speiler seg i innsjø.

Glencoe Lochan. Foto: Daniel Kraft.

Internasjonal politikk som omhandler dyreliv og bevarelse av naturen, som for eksempel CITES* og Bernkonvensjonen** er forsøk på å stoppe tapet av biologisk mangfold, dog med forskjellige fremgangsmåter – den ene med mål om å kontrollere handel med ville dyr og den andre med mål om å beskytte dem og deres naturlige habitater.

Denne «policy-briefen» oppsummerer implementeringen av begge konvensjonene i Storbritannia, avdekket gjennom flere metodiske tilnærminger. Studien inkluderer en innholdsanalyse av konvensjonsdokumentasjon og åtte semistrukturerte intervju. Den viktigste implikasjonen av denne casestudien er at det må forekomme mer grunnleggende samtaler for å diskutere etiske kjernespørsmål angående handel og forbruk av natur og dyreliv. Innholdsanalysen og intervjuene avdekket at mennesker prioriteres fremfor ville dyr, at noen arter prioriteres fremfor andre (spesiesisme), og at det sjelen tas hensyn til dyrevelferden til individuelle ikke-menneskelige dyr innenfor handels- og vernesammenhenger.

Du kan laste ned Crimeanthrop’s Britiske policy brief her.

* CITES er forkortelsen for Konvensjonen om internasjonal handel med truede arter av vill fauna og flora