Straffens grenser i et globalt perspektiv

Migrasjonskontroll skaper helt nye rettslige og kriminologiske problemstillinger verden over. Forskere studerer hvordan straff påvirkes av statsborgerskap.

Forskningsfellesskap over landegrenser

Forskere fra alle verdenshjørner studerer nå økt migrasjonskontrolls betydning for kriminalitetskontroll og tradisjonelle straffeinstitusjoner. Både i Amerika, Europa, Australia og Afrika ser man eksempler på at kontroll av migrasjon er med på å endre både forståelser og gjennomføring av straff og kriminalitetskontroll generelt.

Dette var temaet for konferansen Borders of Punishment, som ble avholdt i Oxford 19. – 20. april 2012. Konferansen ble arrangert av forskningsprosjektet Kriminalitetskontroll ved Europas grenser i samarbeid med Centre for Criminology ved Universitetet i Oxford. Det ble presentert forskningsfunn fra juridiske og kriminologiske studier utført av forskere fra Australia, Canada, Hellas, Italia, Norge, Storbritannia, Sverige, Sør-Afrika, Tyskland og USA.

Fengsler i endring

Et sentralt tema blant forskere på feltet er betydningen økt migrasjon har for fengsler og straff. Både fengselspopulasjonen og ideene om fengselets funksjon er i endring, samtidig som nye fengselslignende institusjoner, som lukkede asylmottak, etableres. Forholdet mellom de tradisjonelle fengslene og disse nye institusjonene er tema for forskningsprosjektet til Thomas Ugelvik ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS). I sitt foredrag på konferansen i Oxford argumenterte Ugelvik for at det foregår en utvikling mot strengere fengselsklima i Norge. Han diskuterte hvordan dette kan ses i lys av andelen innvandrere i fengselsstatistikken og økende fokus på risikohåndtering.

Forståelser av straff

Globalisering fører ikke bare med seg endring i fengselsinstitusjoner og straffepraksis. Det påvirker også vår forståelse av straff og kriminalitetskontroll, mener Katja Franko Aas. Hun belyste i sitt innlegg hvordan tradisjonell kriminalitetskontroll tar til seg elementer av grensekontroll og hvordan disse prosessene struktureres av sosiale ulikheter mellom det globale nord og sør.

Betydningen av tilhørighet

Et annet sentralt tema blant forskere på feltet er hvordan sammenkoblingen av strafferett og utlendingsrett påvirker utlendingers rettigheter. Hvilken betydning har tilhørighet i et samfunn for rettigheter og straff? Studier fra flere ulike land viser at det praktiseres ulik og diskriminerende straffepraksis ovenfor statsborgere og ikke-statsborgere, for eksempel gjennom bruk av utvisning.

Hvordan kontrolleres de ureturnerbare?

I forlengelsen av spørsmålet omkring betydningen av utlendingers tilhørighet for deres rettigheter kan man spørre hva slags former for kontroll som utøves ovenfor såkalte ureturnerbare i Norge. Dette temaet ble tatt opp av Nicolay B. Johansen på konferansen i Oxford. Johansen mener den norske tilnærmingen til denne gruppen kan beskrives som en kompleks sammenveving av velferdspolitikk og straffepolitikk. De er i utgangspunktet uønsket, men i mangel på muligheter til tvangsutsendelse forsøker staten å møte dem med ulike incitamenter som skal få dem til å reise frivillig.

Av Julie Estdahl Stuestøl
Publisert 16. juni 2016 09:38 - Sist endra 21. juni 2016 12:36