Publisert 2. feb. 2011 10:24

Den offentlige dyrevelferdspolitikken er i hovedsak mer næringsvennlig enn dyrevennlig, skriver forsker Rune Ellefsen i en kronikk i Dagsavisen.

Publisert 17. nov. 2010 11:31

En sovende dyrevelferdslov bidrar til å legitimere dyremishandling, skriver 1. amanuensis Ragnhild Sollund i en kronikk i Dagbladet. Kronikken kommer i kjølvannet av den siste tidens samfunnsdebatt om norsk pelsdyroppdrett.

Publisert 8. okt. 2010 14:10

Kjetil B. Alstadheim hevdet nylig i Dagens Næringsliv at norsk klimadebatt har fått et nytt innslag: Foreningen for bekymrede kriminologer og sånn.

Publisert 13. juli 2010 15:00

Hensikten med boken er å skape en tverrfaglig, engelskspråklig antologi som presenterer forskning og problemstillinger fra det nye fagfeltet øko-global kriminologi, også kjent som grønn kriminologi. Antologien skal løfte fram ulike diskusjoner, forskning og sentrale problemstillinger med originale bidrag fra forskere og fagfolk i Norden.

Publisert 30. juni 2010 13:12

Les professor Guri Larsens paper om øko-global kriminologi. Her diskuterer Larsen sentrale begreper, ulike retninger og viktige spørsmål innen feltet som foreløpig er best kjent som grønn kriminologi. Hele teksten gjengis her med forfatterens tillatelse.

Publisert 26. apr. 2010 15:46

Når er det nødvendig at dyr påføres påkjenninger eller belastninger, og hvordan defineres denne nødvendigheten? Hvilke grenser trekker dyrevelferdsloven opp mellom hva man lovlig kan utsette dyrene for og det som er straffbart? Dette er noen av spørsmålene som Rune Ellefsen tar opp i artikkelen.

Publisert 23. feb. 2010 16:39

Concerned Scientists Norway inviterer til et åpent debattmøte med Erik Assadourian, sjefredaktør for årets utgave av State of the World. Tema er State of the World 2010: Transforming Cultures - From Consumerism to Sustainability.

Publisert 15. feb. 2010 10:03

Hvordan kan vi rettferdiggjøre den vanens og kulturens makt som lar oss påføre storfe, gris, kylling og oppdrettsfisk fryktelige lidelser før vi spiser dem, mens vi knapt vet hva godt vi kan gjøre for våre hunder og katter? Slike preferanser og tabuer opptar blant andre professor Guri Larsen ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi, skriver Aftenposten.

Publisert 12. feb. 2010 12:56

3. februar 2010 startet det nye undervisningsemnet "Økologisk kriminalitet, miljøskade og spesiesisme" opp med første forelesning på Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Unviversitetet i Oslo. Emnet fokuserer på ulike tema innen grønn kriminologi - et felt som internasjonalt er kjent som Green criminology og Enviromental criminology.