Artikkel om ny dyrevelferdslov og legal lidelse

Når er det nødvendig at dyr påføres påkjenninger eller belastninger, og hvordan defineres denne nødvendigheten? Hvilke grenser trekker dyrevelferdsloven opp mellom hva man lovlig kan utsette dyrene for og det som er straffbart? Dette er noen av spørsmålene som Rune Ellefsen tar opp i artikkelen.

Ellefsen er deltaker i forksningsprosjektet Grønn kriminologi i Norden og jobber for tiden som vit.ass. ved institutt for kriminologi og rettssosiologi. Artikkelen bygger på deler av en masteroppgave som ble publisert våren 2009 ved Universiteter i Oslo, Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Artikkelen innledes slik:

- Bruk av dyr til produksjon av varer eller for andre samfunnsmessige formål blir sjelden problematisert. Dyrevelferd og dyrevern belyses ofte i mediesaker og offentlige debatter som berører dyr, men forholdet som mest grunnleggende tas for gitt diskuteres sjeldent, nemlig spørsmålet; hva legitimerer at vi bruker dyr og påfører dem lidelse for våre egne formål?

.

Publisert 26. apr. 2010 15:46 - Sist endra 2. nov. 2015 08:54