Hør Rob White introdusere økologisk-global kriminologi

Hva er øko-global kriminologi og hvilke teoretiske perspektiver tilbyr denne kriminologien? Hør introduksjonsforelesningen om øko-global kriminologi som ble holdt ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi.

Opptaket er fra Rob White sin forelesning ved Institutt for kriminologi og rettssosisologi i september  2011, arrangert av forskerprosjektet Grønn kriminologi i Norden.

Rob White er en viktig bidragsyter innen grønn og øko-global kriminologi. Han har markert seg internasjonalt som en av feltets ivrigste forfattere, med flere viktige bidrag til feltets teoretiske utvikling samt utvikling av nye perspektiver.

Slik beskriver White fagfeltet øko-global kriminologi:
- Eco-global criminology refers to a framework of analysis where the emphasis is on the ecological, the transnational and questions of justice. The substantive focus of eco-global criminology is transgressions against ecosystems, humans and nonhuman animals.

Publisert 25. okt. 2011 18:02 - Sist endra 25. okt. 2011 18:05