Hva gjør en vitenskapelig assistent?

Institutt for kriminologi og rettssosiologi har flere vitenskapelige assistenter som bidrar med ulike oppgaver på instituttet samtidig som de skriver masteroppgave. Møt to av dem her.

Rikke Stjernstrøm:

Hva slags arbeidsoppgaver har du hatt som vitenskapelig assistent ved instituttet?

–  Som vitenskapelig assistent har jeg bistått forskerne i ulike prosjekter. Jeg har hjulpet til med arrangementer, men jeg har også fått mulighet til å transkribere intervjuer, gjennomføre litteratursøk og skrevet bibliografier til ulike faglige artikler og bokkapitler.

Hva har du likt best ved jobben?

–  Til tider har det vært hektisk, men det beste har vært å kunne fordype meg mer inn i akademia og få muligheten til å tilegne med mer kunnskap om hvordan vitenskapelig kunnskap tilegnes, skapes og formidles videre, samt prosessen rundt dette. Jeg har fått en mye større forståelse for dette enn man gjør som student. Jeg tenker at all lærdommen vil komme godt med videre inn i livet, uavhengig om veien går videre i akademia eller i arbeidslivet.

Portrett Rikke Stjernstrøm
Rikke Stjernstrøm var vitenskapelig assistent i undervisningsåret 2022/2023. Foto: Maud Hol / UiO

Instituttet ønsker at de vitenskapelige studentene tar initiativ til studentaktiviteter. Da du var vitenskapelig assistent, var du med å arrangere skrivekurs for studentene. Hvordan var det?

– Det var kjempeflott å arrangere skrivekurs for studentene! Etter en lenger periode med korona-restriksjoner og økt bruk av telefonen, er det tydelig for de fleste studenter at konsentrasjonsevnen er svekket. Da er det ekstra fint at vi kan samles for å sammen jobbe effektivt og fokusert med hvert vårt skriftlige verk, med hyggelige sosiale pauser.

Hva slags erfaringer tar du med deg videre ut i arbeidslivet etter dette siste året på studiet og som vitenskapelig assistent?

– Det er erfaringene jeg har fått innen kunnskapsproduksjon og samarbeid med andre.

Javeria Mehek Akram:

Som vitenskapelig assistent har du både administrative og faglige oppgaver. Hva slags oppgaver har dette vært?

–  Det er en ganske fleksibel og varierende jobb. Jeg har jobbet med forskningsrelaterte og faglige oppgaver, men også mer praktiske oppgaver som møteforberedelser, arrangementer og sosiale aktiviteter. Som vitenskapelig assistent har jeg også hatt mulighet til å bruke den erfaringen jeg har som student til å komme med forslag til forbedringer i ulike emner, men også innspill til studentmiljøet.

Bildet kan inneholde: person, panne, nese, kinn, leppe.
Javeria Mehek Akram var vitenskapelig assistent i undervisningsåret 2022/2023. Foto: Maud Hol / UiO

Kan du si noe mer om de faglige oppgavene?

– Jeg har fått muligheten til å lese en faglig artikkel som skulle publiseres i et faglig tidsskrift. Jeg ga forfatteren kommentarer og foreslo konkrete endringer til forfatteren. Jeg sjekket også at bibliografien stemmer overens med tidsskriftets forfatterveiledning. En annen oppgave var å arrangere en faglig debatt om den nye kvitteringsordningen i Oslo sammen med en av de andre vitenskapelige assistentene. Dette var en aktuell debatt som var åpen for studenter og andre interesserte.

Hvordan har det vært å jobbe så tett på de vitenskapelige ansatte på instituttet?

– Det har vært en positiv opplevelse. Jeg har blitt bedre kjent med foreleserne og professorene og har fått en smakebit på de ulike forskningsfeltene som de ansatte jobber med. Det er også et veldig hyggelig arbeidsmiljø og du blir bedre kjent med forelesere/ professorer og andre vitenskapelige ansatte på bygget. Det har også vært veldig greit å kombinere med skriving av masteroppgaven.

Hvilke erfaringer tar du med deg videre?

– Jeg har fått bruke de erfaringene jeg selv har hatt som student til å komme med innspill og ideer. Samtidig har jeg lært masse nytt om hvordan det er å jobbe som forsker. Jeg har også fått en del erfaringer med å gjøre bestillinger og å planlegge arrangementer. I rollen som vitenskapelig assistent og studentassistent er oppgavene du får basert mye på behov og hva som skjer på instituttet. Det betyr også at jeg har fått god trening i å sette meg inn i nye arbeidsoppgaver på kort tid og stille opp der det trengs. Det har vært lærerikt og gitt meg verdifull arbeidserfaring.

Vitenskapelig assistent/studentassistent:

Hvert år utlyser instituttet stillingen som vitenskapelig assistent/studentassistent. Stillingen kan søkes av studenter ved masterprogrammene i kriminologi og rettssosiologi. Oppgavene favner både faglige og administrative oppgaver. Dette kan være ulike typer assistentarbeid for de vitenskapelige ansatte, slik som transkribering og litteratursøk. Videre har assistenten praktiske oppgaver knyttet til organisering av skriveverkstedene og andre arrangementer på instituttet, for eksempel servering og bestilling av reiser, mat og møterom. Man samarbeider også med emneansvarlige på instituttet for å legge til rette for et godt undervisningstilbud og studentmiljø. Som assistent på instituttet blir du en del av fagmiljøet og får mulighet til å delta på lunsjseminarer og andre faglige arrangementer på lik linje med instituttets øvrige ansatte.

Publisert 6. juli 2023 12:29 - Sist endret 9. feb. 2024 23:13