Faddere som passer på

Fadderuka 2020 ble ikke helt som foregående år, men mer enn 30 flasker Antibac, god planlegging og dyktige faddere var med på å gjøre årets introduksjonsuke på IKRS både gøy og trygg for nye på studiet.

Bildet kan inneholde: rød, sosial gruppe, mennesker, team, ungdom.

Fra venstre nederst: Hannah E. Knutsen, Katrine Djupvik Grindheim, Kristine Hegle, Ida Bolkan, Maren Guldhav, Nora Prøsch Meier, Hilde Skudal, Kristina Os, MaiLinh Nguyen, Astrid Marie Skjeggestad Dale, Kristine Pettersen Kofoed, Thomas Forsberg, Andrea Grønsberg, Jørgen Wettre Vestheim, Joakim Haraldsvik, Sigrid Kirkebø Landa, Maiken Dotseth, Marie Myrbraaten, Celine Olafsen,

Ikke tilstede:  Nora Bjørk Løndal, Mehra Sultani, Siril Riseth Hamilton Kommisrud Ask, Brynjar Bruun Sejersted. Foto: UiO.

Mange måneder med planlegging

De første ukene av semesterstart pleies det å arrangeres fadderuker på studiesteder over hele Norge. Det er en tid med både faglige og sosiale arrangementer. Spesielt viktig er det for nye studenter, mange som kommer til Oslo og kanskje ikke enda har hatt tid til å få seg et sosial nettverk enda. COVID19 pandemien har gjort dette i år ekstra utfordrende.

- Vi begynte allerede å delta i planleggingen av fadderuka i april og har fortsatt med det hele sommeren fram til studiestart, forteller Katrine Djupvik Grindheim, leder for Fagutvalget på Bachelor, og Hannah Eftedal Knutsen som er medlem av faggruppa.

Smittevernstiltak og studiestart

På institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS) var det 80 nye studenter som deltok og det var 25 faddere. På grunn av smittevern så ble det blant annet arrangert 3 ulike infomøter.

Ikke alle kunne være samlet så vi hadde 5 faddergrupper med 15 deltagere i hver gruppe og tre faddere som passet på, forteller Grindheim og Knutsen.

- Så hva gjorde dere av sosiale aktiviteter?

- Vi var på stranda 1 dag, vi hadde byrebus, så åpningsseremonien mens vi spiste pizza – og grilling i parken. På grunn av smittevern så oppfordret vi også folk til å ikke drikke alkohol forteller Grindheim og Knutsen

- Hvordan tror dere høstsemesteret vil bli? Hva ser dere som utfordringer i studiehverdagen?

- Vi mener at det er veldig bra at fakultetet åpner for fysisk oppmøte for 1-års studenter, men vi gleder oss til at også flere skal få mulighet til å komme tilbake i forelesningssalene i Domus Juridica.

Både Grindheim og Knutsen synes det har vært kjempegøy å være faddere, men synes også det har vært krevende. Negative oppslag om fadderuka i riksmedier har vært med på å påvirke gleden med studiestart.

- Det har vært for mye fokus i media på hva som gikk galt, men ikke alt det bra arbeidet som ble lagt ned for både å skape trygge rammer for å ønske ny studenter velkommen, mener Grindheim og Knutsen.

Faddere - gode rollemodeller for nye studenter

- Lederne av faddergruppen er avgjørende for en god form på introduksjonsuka, sier leder for programrådet, professor Helene Gundhus.

- De deltar i planleggingen fra tidlig vår og kjenner nykommernes sosiale behov. De er tett på miljøet og ikke minst veldig gode rollemodeller for våre nye studenter. I år har det vært ekstra vanskelig å gjennomføre med mange forholdsregler, og jeg er imponert over entusiasmen og engasjementet de legger i dette.

Av Per Jørgen Ystehede
Publisert 27. aug. 2020 11:13 - Sist endra 16. mars 2023 10:15