Thomas Mathiesen har gått bort

Det er med stor sorg at vi mottok budskapet om at Thomas Mathiesen døde 29. mai.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, briller, smil, visjon omsorg.

Thomas Mathiesen (1933-2021). Foto: UiO.

Thomas Mathiesen ble født 5. oktober 1933 og var med på å etablere faget rettssosiologi i Norge og i Norden.

Thomas Mathiesen studerte sosiologi ved University of Wisconsin i årene 1953-55 og tok doktorgrad ved Universitetet i Oslo i 1965 med avhandlingen The Defences of the Weak. Mathiesen ble professor i rettssosiologi ved Det juridiske fakultet i 1972 og emeriti i 2004.

Mathiesen var et sentralt medlem i det som er blitt kalt “gullalder-generasjonen” i norsk sosiologi. Han er spesielt kjent internasjonalt for sin fengselforskning, sitt store samfunnsengasjement og aksjonsforskning.

Mathiesen var en av stifterne av KROM – Norsk forening for kriminalreform i 1968, og har vært aktiv i foreningen helt frem til i dag. Mathiesen var en av våre fremste samfunnsforskere. Han var i over et halvt århundre ikke kun en sentral tenker innen fagene kriminologi og rettssosiologi, men en aktiv stemme i det offentlige ordskiftet.

Mathiesens har fått en rekke priser, nasjonalt og internasjonalt blant annet Denis Carroll-prisen, Zola-prisen og æresprisen til Norsk sosiologforening. Hans bøker har blitt oversatt til blant annet svensk, dansk, tysk, engelsk, italiensk, spansk, serbisk og kinesisk.

Vi kommer til å savne Thomas dypt som kollega, venn, samtalepartner og medmenneske.

Publisert 30. mai 2021 17:39 - Sist endra 30. mai 2021 20:12