17 søkere per studieplass på kriminologi. Studieprogrammene på Institutt for kriminologi og rettssosiologi er fremdeles svært populære.

– Det er stor stas for oss at så mange ønsker å studere kriminologi, forteller professor og instituttleder Helene Gundhus.

En stabel med bøker i forkant. Bakgrunnen viser bokhyller med bøker.

Noen av pensumbøkene studentene vil bli kjent med når de studerer kriminologi. Foto: UiO.

Universitetet i Oslo er et av landets mest populære studiesteder. Studieprogrammene bachelor i kriminologi og årsenhet i kriminologi trekker flest søkere per studieplass på hele Universitetet i Oslo.

Første møte med universitetet

Kriminologi har lenge vært et populært studium. Noe skyldes nok at faget tar opp spørsmål og problemstillinger som er dagsaktuelle og som engasjerer mange.

– Mye handler også om at vi tilbyr to studieprogram av høy kvalitet, med veldig engasjerte forelesere og gode muligheter for studentdeltagelse, forteller professor og programrådsleder Katja Franko.

Studentene som kommer inn på årsenheten vil få grunnleggende innføring i kriminalitet og kriminalitetskontroll. Emnene i årsenheten kan utvides til en bachelorgrad, tas som videreutdanning eller være studenters første møte med universitetet etter videregående skole.

Tema for bachelorprogrammet i kriminologi er kriminalitet, kontroll og samfunn. Studentene får kunnskap om de grunnleggende sidene ved det registrerte kriminalitetsbildet og kontrollsystemets virkemåter og årsaker til kriminalitet og avvik. Kriminologifaget omhandler mange av de store dilemmaene i vår tid, som klimakrise og migrasjonskontroll, sosial marginalisering og ulikhet og årsaker til og bekjempelse av kriminalitet og andre former for skade.

– Studentene skal lære å forholde seg faglig til disse utfordringene. Programmet gir også kjennskap til og trening i samfunnsvitenskapelig metode, og etter hvert krever vi at studentene evner å diskutere kriminologiske problemstillinger, forteller Gundhus.

– Vi er også oppmerksomme på at programmene ofte tas som det første universitetsfaget og vi jobber med at de som starter på våre programmer skal få en så god velkomst til universitetsstudiene som mulig, forteller Franko.

Økt fokus på arbeidslivsrelevant utdanning

Studentene som fullfører bachelorprogrammet søker seg ofte videre til instituttets to masterprogram innen kriminologi og rettssosiologi. Noen fortsetter også på andre masterprogrammer.

– Vi har blant annet et godt samarbeid med Senter for tverrfaglig kjønnsforskning hvor flere av deres studenter tar våre emner og omvendt. I det siste har vi jobbet med å øke arbeidslivsrelevansen av bachelorstudiet, med deltakelse fra studenter og engasjerte lærere. Studentaktive læringsformer er i fokus og vi vektlegger læringsutbytte i akademiske, sosiale og digitale ferdigheter, forteller Franko.

I tillegg arrangerer instituttet i år for første gang Kriminologikonferansen som retter seg mot fagmiljøet og arbeidslivet. Konferansen er fulltegnet med nesten 300 deltakere.

– Med konferansen har det vært viktig for oss å rette oss mot det vitenskapelige fagmiljøet og kombinere dette med erfaringene som finnes i arbeidslivet. Det er jo i arbeidslivet de aller fleste av våre studenter ender opp og skal praktisere det de har lært på våre studieprogrammer, forteller Franko.

Studieprogrammer ved IKRS:

Se også: