Kriminologidager for alle

– Vi har manglet en nasjonal arena for å snakke om kriminalitet, straff og kriminalitetskontroll i Norge, forteller professor Katja Franko, en av de faglig ansvarlige for Norges første kriminologikonferanse.

Studenter står bak en resepsjon i første etasje på Domus Juridica.

En ny generasjon kriminologer møter deltakerne i foajeen når de ankommer Domus Juridica. Foto: Maud Hol / UiO

Det finnes flere internasjonale og nordiske konferanser om temaene kriminologikonferansen tar opp, men vi har manglet en nasjonal arena. Konferansen er tverrfaglig og samler kriminologer som jobber med spørsmål knyttet til kriminalitet, straff og kriminalitetskontroll i Norge. Tema er «Nye tider, nye perspektiver?».

– Siden dette er den første konferansen av sitt slag, ønsket vi et åpent tema for å få frem mangfoldet i kriminologisk forskning. Samtidig ønsker vi å vise frem det interessante arbeidet innen kriminologi som er mer praksisnært og vi ønsker å få til en dialog mellom akademia og praksisfeltet, forteller Franko.

Målet er å få frem ny kunnskap fra forskning og praksis som belyser nye og gamle samfunnsutfordringer.

Norsk kriminologi – kontinuitet og endring

Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitetet i Oslo er den institusjonelle forankringen for kriminologien i Norge. Institusjonen har gått gjennom et generasjonsskifte. Det er i dag et mangfoldig og levende akademisk miljø med fokus på både nasjonale og internasjonale problemstillinger.

– Siden kriminologi over tid har utviklet seg i ulike spesialiserte retninger, har det vært viktig for oss å skape en arena der mange temaer og perspektiver løftes fram fra akademia, men også fra dem som jobber i andre deler av offentlig og privat sektor, forteller instituttleder Helene O.I. Gundhus.

– Konferansen er en veldig fin anledning til å få frem mangfoldet i hva den norske kriminologien er i dag og det voksende potensialet faget har i fremtiden, forteller Gundhus.

Kriminologi i tekst, film og musikk

Konferansen samler over 300 personer som jobber med kriminologiske temaer på ulike måter og mange av de påmeldte er praktikere. I løpet av konferansedagene kan man få med seg presentasjoner av forskningsprosjekter, presentasjoner fra arbeidslivet, presentasjoner av ferske masteroppgaver, faglige samtaler og paneldebatter. I tillegg blir det filmvisning, konsert og liveinnspilling av podkasten Kriminologene: Kriminologi i dag, i går, i morgen?

Plenumsforedrag:

Plenumsforedragene holdes av John Braithwaite fra Australian National University (dag 1) og May-Len Skilbrei fra Universitet i Oslo og Jørn Jacobsen fra Universitetet i Bergen (dag 2).

Program og sammendrag av presentasjonene

Se mer:

Av Maud Hol