I masteremnet KRS4106 – kvalitativ metode har studentene blitt delt inn i små grupper og i løpet av noen få uker har de planlagt og gjennomført et lite kvalitativt forskningsprosjekt. Emneansvarlig har vært professor Thomas Ugelvik.
– Jeg er kjempeimponert. Jeg la listen høyt og dere har flydd over, fortalte han til studentene etter at alle gruppene hadde presentert sine funn.
Kvalitativ metode
Andrea Taugard og Maren Gunnarsdatter Reese var to av studentene som deltok. For begge var det nyttig å lære hvordan man anvender kvalitativ metode i kriminologi og rettssosiologi.
– Det har vært lærerikt å være i en ekte intervjusituasjon, der man selv har fått følt på og reflektert over hvordan det oppleves. Det har også vært fint å jobbe på gruppe sammen med andre studenter, da mye av arbeidet vi ellers gjør er individuelt, forteller Taugard.
Reese forteller at det har vært mange gode eksempler fra Ugelviks egen og andres forskning, og at de på emnet har gjort små analyseøvelser av data.
– Vi har blitt bevisst på en del fallgruver man kan gå i som kvalitativ forsker. Nå er vi mer kjent med «gangen» i å gjøre metode, samt praktiske aspekter som å søke godkjenning og hvordan man koder. Det gjør meg mer selvsikker i møte med masteroppgaven, forteller Reese.
![Studentene står foran sine medstudenter og presenterer sitt prosjekt som vises på PowerPoint-presentasjon i bakgrunnen.](/ikrs/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/studenter-krs4106-2.jpg)
Taugard forteller at refleksjonene rundt metodiske spørsmål har vært nyttig.
– Det har vært spesielt interessant å diskutere dette med subjektivitet i forskningen og hvordan du som forsker må reflektere over din egen rolle. Dette er svært viktig når man skal lese forskning videre i studiet, forteller Taugard.
Høyt læringsutbytte
Ugelvik forteller at det har vært intens turbojobbing de siste ukene.
– Min tolkning er at læringsutbyttet har vært høyt. Studentene har virkelig stått på og levert fra uke til uke. Fra idé, via planlegging og design, til gjennomføring og formidling av et lite, kvalitativt forskningsprosjekt på bare to måneder, det er ganske intenst. Da er det ekstra gøy å se resultatene – de har vært veldig flinke til å presentere sine prosjekter og også til å kommentere og gi tilbakemelding på hverandres prosjekter i etterkant, forteller han.
Nå skal studentene skrive en forskningsrapport som skal leveres i Canvas. Deretter blir det hjemmeeksamen.
– Poenget med eksamen på dette emnet, er å ta den prosessen de har vært gjennom i høst og forsøke å reflektere rundt dette og koble det til pensum, forteller Ugelvik.
Det er viktig å se koblingen mellom det praktiske – altså metode som et verktøy – og rasjonale og teoriene bak.
![Studentene sitter i en hestesko i klasserommet og Thomas Ugelvik står på siden.](/ikrs/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/studenter-krs4106-3.jpg)
Ugelvik avsluttet ukens minikonferanse til å så noen frø for fremtidige masteroppgaver.
– Flere av gruppene har observert rettssaker. Det har vært veldig gøy å se at det man får ut av å gå inn i en domstol for å observere, kan gi veldig ulike resultater. Ut fra studentenes arbeid ser vi blant annet at domstolen og rettssalen, som er en veldig formell setting, også har tydelige uformelle sider.
– Å skrive om domstolen i en masteroppgave, har studentene våre gjort for lite, synes jeg. Der er det et kjempepotensial, forteller Ugelvik.
Minikonferanse:
Minikonferansen er en del av masteremnet KRS4106 – Kvalitativ metode som har gått høsten 2023 på Institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS). Emnet gir økt innsikt i og erfaring med noen av de viktigste metodiske verktøyene i den samfunnsvitenskapelige verktøykassen.
Studentene har i små grupper i løpet av egentlig bare noen få uker planlagt og gjennomført et lite, kvalitativt forskningsprosjekt, inkludert forskningsdesign, refleksjoner rundt forskningsetikk, datainnsamling, analyse og formidling av resultater. Tirsdag 12. desember presenterte gruppene sine funn for sine medstudenter.
Podkast: Kriminologene
Studentene Maren Gunnarsdatter Reese og Andrea Taugård har også bidratt i podkasten til Thomas Ugelvik. Der snakket de om kriminologiblikket, teori og praksis og hvorfor de studerer kriminologi.