Stor interesse for dyrevernrett

– Vi fokuserer ikke på hva den enkelte spiser eller ikke spiser, forteller Annichen Kongsvik Sæteren. I Forum for dyrevernrett er diskusjonen faglig og alle med interesse for dyrevernrett er velkomne.

Martine S.B. Lie og Annichen Kongsvik Sæteren foran forumets roll-up. Banneret er grønt og det er bilde av en mus.

Mus er et interessant dyr når man snakker om dyrevernrett siden mus har mange ulike posisjoner i samfunnet. For noen er det for eksempel et forsøksdyr, for andre er det et familiedyr. Mus kan også være et skadedyr. Mange mus er ville og lever ute i naturen, mens andre lever i bur. Foto: Maud Hol / UiO

Sammen med stipendiat Martine S.B. Lie har Annichen Kongsvik Sæteren tatt initiativ til Forum for dyrevernrett. Forum for dyrevernrett startet året med å invitere til innspillmøte 23. januar etter stor interesse for dyrevernrett.

– Vi har fått overveldende respons fra folk fra ulike fagområder og ulike arbeidsplasser. På lanseringsseminaret i høst var det 80 deltakere og vi har 86 påmeldte til epostlisten vår, forteller Lie.

Forumet er for forskere og praktikere som arbeider med spørsmål knyttet til den juridiske reguleringen og beskyttelsen av dyr.

–  Nå ønsket vi å følge opp med et møte hvor vi diskuterte dyrevernrett videre. Vi fikk også innspill til hva folk der ute ønsker at vi skal fokusere på i Forum for dyrevernrett, forteller Sæteren.

Vold mot dyr

Politioverbetjent Stine Marie Dammen Dæhli deltar i forumet. Hun er fagansvarlig for dyrevelferd i Oslo-politiet. I tillegg skriver hun en masteroppgave om vold mot dyr og vold mot mennesker ved Politihøgskolen.

– For min del er det fint å delta i dette. Jeg kan komme med innspill om hvordan vi jobber og hvordan ting skjer. Samtidig får jeg informasjon og innspill om hva vi kan jobbe med fremover. Siden jeg er student og skriver masteroppgave om mishandling i nære relasjoner så blir dette veldig relevant for meg, forteller Dæhli.

Dæhli forteller at det er flere som jobber med disse problemstillingene. Fra 2021 ble det bestemt at alle politidistriktene skal ha en dyrekrimfunksjon. Det gjør at politidistriktene også har et tettere samarbeid med Mattilsynet og Økokrim.

Ulike roller

For stipendiatene Sæteren og Lie har det vært viktig å skape en møteplass på tvers av roller, erfaringer og perspektiver.

I tillegg til jurister, kriminologer og rettssosiologer, deltar blant annet veterinærer, etologer og filosofer i forumet. Noen er forskere, andre jobber for eksempel i politiet, Mattilsynet, dyrevernorganisasjoner eller husdyrnæring.

Martin S.B. Lie se på en person som sitter og snakker med ryggen til. Bakgrunnen viser deltakere på Zoom.
Stipendiat Martine S.B. Lie på innspillsmøtet 23. januar 2024. Foto: Maud Hol / UiO

– Når deltakerne kommer fra ulike steder får vi ulike perspektiver inn i samtalen om dyrevernrett. Det blir noe mer enn når forskere snakker med andre forskere, forteller Sæteren.

Forumet planlegger flere arrangementer framover. Initiativtakerne nevner seminarer om strategisk sakførsel, lovlighetskontroll av forskrifter og akademisk tekst-workshop.

Til høsten vil de gjenta suksessen med et heldagsseminar om dyrevernrett.

Er du interessert i å delta i forumet?

Se også:

Fakta:

Forum for dyrevernrett er finansiert av Forskningsrådet under programmet for Nettverksstøtte til forskergrupper etter evaluering av rettsvitenskapelig forskning i Norge.  Prosjektnummer: 341945. Forumet er en del av forskningsprosjektet «Legal regulation in an era of deglobalization: socio-legal perspectives on technology, migration, democracy, and war» (DEGLOBAL.

Av Maud Hol
Publisert 5. feb. 2024 14:11 - Sist endra 5. feb. 2024 14:23