Professor May-Len Skilbrei valgt inn i Det Norske Videnskaps-Akademi

– Jeg håper at medlemskapet vil gi muligheter til å bidra positivt til sikring av forskningens plass i samfunnet, forteller May-Len Skilbrei.

Bilde av huset og hagen til Det Norske Videnskaps-Akademi ved siden av et profilbilde av Skilbrei.

Akademiet ble grunnlagt i 1857. Formålet er å fremme vitenskapens plass i samfunnet. Foto: Det Norske Videnskaps-Akademi / UiO.

Torsdag 7. mars ble det klart hvem som er valgt inn som nye medlemmer i Det Norske Videnskaps-Akademi. Professor May-Len Skilbrei ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi (IKRS) er et av de nye medlemmene. Fra før av er det kun Nils Christie og Katja Franko av instituttets ansatte som har vært eller er medlemmer.

– Jeg ble veldig overrasket og glad over nyheten. Jeg har tidligere vært på et par arrangementer i regi av Det Norske Videnskaps-Akademi, og det skal bli spennende å finne ut mer om hva Akademiet gjør, forteller May-Len Skilbrei.

– Vi er stolte og glade for at May-Len har blitt medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi. At våre ansatte blir tatt opp som medlemmer er også en anerkjennelse av kriminologi som fag. Noe som er spesielt hyggelig i år siden instituttet feirer 70 år ved Universitetet i Oslo, forteller instituttleder Helene O.I. Gundhus.

Bilde av Hennum og Skilbrei stående i auditorium 2 på Domus Juridica. Skilbrei holder en blomsterbukett i hånden.
Fakultetets dekan Ragnhild Hennum overrakte blomster til May-Len Skilbrei. Foto: UiO

Det Norske Videnskaps-Akademi er en tverrfaglig møteplass for fremragende norske og utenlandske forskere. Medlemskap i Akademiet oppnås gjennom innvalg basert på vitenskapelige meritter først og fremst innenfor eget fagfelt. Skilbrei er valgt inn i gruppe for rettsvitenskap.

Forsker på seksualisert vold og prostitusjon

Skilbrei er professor i kriminologi ved Universitetet i Oslo. Hun er en av de fremste nordiske forskerne på feltet seksualisert vold, og en av de ledende i Europa innen prostitusjonsforskning. Hun har også jobbet med problemstillinger knyttet til menneskehandel, migrasjon, kjønn, innvandringspolitikk og forskningsetikk. Forskningen hennes har en utpreget tverrfaglig profil med koblinger til kriminologi, rettssosiologi, strafferett, sosiologi og antropologi.

Skilbrei er også en aktiv forskningsformidler i media og bidrar med kunnskap som er relevant for myndigheter og sivilt samfunn.

Om Akademiet

Det Norske Videnskaps-Akademi ble stiftet i 1857, og er en frittstående, landsomfattende organisasjon som omfatter alle vitenskapelige disipliner. Akademiet har norske og utenlandske medlemmer og dessuten æresmedlemmer.

Akademiet representerer norsk vitenskap ikke bare i Norge, men også vis-a-vis utenlandske akademier og internasjonale organisasjoner. En stor del av virksomheten for øvrig omfatter organisering av internasjonale møter og symposier på høyt vitenskapelig nivå. Akademiet arrangerer hver måned møter med faglige foredrag. Møtene er åpne for alle interesserte.

Kilde: Det Norske Videnskaps-Akademi

Skilbrei leder for tiden forskningsprosjektet «Evidently Rape» som er finansiert av UiO:Livsvitenskap. Prosjektet handler om forståelser av fysiske bevis i voldtektssaker og hensikten er å skape et konvergensmiljø mellom samfunnsvitere, medisinere og jurister.

Hun har vært redaktør i en rekke tidsskrifter, leder for Foreningen for kjønnsforskning i Norge, styreleder ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved Universitetet i Tromsø og Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved UiO og medlem i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH). Hun har også startet og er redaktør for bokserien Routledge Interdisciplinary Studies in Sex for Sale.

Hun var blant annet medlem av Straffelovrådet som foretok en gjennomgang av straffelovens bestemmelser om seksuelle krenkelser og var medforfatter av den siste rapporten om rettsoppfatningen i Norge.

Se også:

Av Maud Hol og Per Jørgen Ystehede