Stor interesse for å studere kriminologi

Studieprogrammene på Institutt for kriminologi og rettssosiologi er fremdeles blant de mest populære ved Universitetet i Oslo.

I år var det over 17 søkere per studieplass på programmene bachelor i kriminologi og årsenhet i kriminologi.

Det er stor stas at så mange ønsker å studere kriminologi. Hvorfor tror du vi får så mange søkere?

– Det kan være ulike årsaker. Kriminalitet og reaksjoner på lovbrudd er overalt i mediebildet, og det å få mer kunnskap om årsaker og hvordan forebygge kriminalitet kan trekke søkere, enten man er interessert i ungdomskriminalitet, drap, voldtekt eller politiet og fengsel, forteller instituttleder og professor Helene O.I. Gundhus.

Studentene som begynner på årsenhet eller bachelor i kriminologi kommer ofte rett fra videregående eller starter på studiene etter et friår.

Ny kollokvieordning

Studentene møter flere av instituttets ansatte til høsten. En av dem er Silje Anderdal Bakken. Hun er postdoktor og faglærer på innføringsfaget i kriminologi KRIM 1100.

Hva kan årets studenter vente seg av fag og fagmiljø når de begynner til høsten?

– Studentene som begynner til høsten vil se kriminalitet og straff med helt nye øyne gjennom å lære seg ulike kriminologiske teorier som setter perspektiv på hverdagskunnskapen de allerede har med seg inn i studiet, forteller Bakken.

Hun forteller også at det alltid er spennende eksempler å diskutere i kriminologi.

Ut over det rent faglige legger instituttet opp til et godt sosialt miljø og samhold gjennom en helt ny kollokvieordning.

Bakken forteller at studentene vil bli godt rustet til den nye studiehverdagen gjennom SkriveLab.

– Det er en fysisk møteplass der studentene kan delta på ulike arrangementer rundt akademisk skriving, hvordan håndtere pensum, studiehverdagen og eksamensforberedelser, forteller hun.

Flere søkere enn studenter

I år feirer instituttet 70-års jubileum. Hvordan har søkertallene vært opp gjennom årene? Har kriminologistudiene alltid vært like populært?

– Det alltid vært flere søkere enn studenter. Både grunnfag og bachelor har vært populære fag opp gjennom historien, forteller Gundhus.

Historikk:

Instituttet har en lang historie med høye søkertall på sine studietilbud i kriminologi.

Undervisning i grunnfag kriminologi og mellomfag startet høstsemesteret 1968. Da var det 15 studenter som fulgte undervisningen for å ta eksamen våren 1969.

Antall studenter økte sterkt mot slutten av 70-tallet og utover 80-tallet. I 1991 tok instituttet opp 185 grunnfagsstudenter.

I 1996 ble 247 studenter uteksaminert på grunnfag, mot 149 i 1993. I 2001 var opptaktskvoten 180 studenter, mens antall søkere i alt var 2127. 378 søkere hadde kriminologi som førsteprioritet.

Fra høsten 2003 ble det mulig å ta en bachelorgrad i kriminologi og grunnfaget ble avviklet.

Høsten 2003 ble 210 bachelorstudenter i kriminologi tatt opp. Det var 3327 søkere og 522 som hadde studieprogrammet som førsteprioritet.. For studieåret 2006/2007 var det 3121 søkere og 100 fikk tilbud om studieplass, av søkerne var 534 primærsøkere.

I 2009 det totale søkertallet på kriminologi 3424, der 483 hadde kriminologi som førstevalg.

Se også:

Av Maud Hol