Tyske politikere på inspirasjonsreise i Norge

– Vi lever i en tid hvor politisk interesse for forskningsbasert straffepolitikk ikke er en selvfølge, forteller professor Peter Scharff Smith.

Gruppebilde av hele komitéen og Peter Scharff Smith i auditorium 2 i Domus Juridica.

Professor Peter Scharff Smith sammen med justitskomitéen fra Berlins bystyre. Foto: Maud Hol / UiO

Fredag 31. mai besøkte justitskomitéen fra Berlins bystyre Institutt for kriminologi og rettssosiologi. Komitéen var på inspirasjonsreise i Norge for å overveie kriminalpolitiske reformer.

– Hvis vi kan være med på å inspirere til kunnskapsbaserte rettslige reformer andre steder i verden, så gjør vi det gjerne, forteller professor Peter Scharff Smith.

Scharff Smith har forsket mye på straff, isolasjon, varetektsfengsling, menneskerettigheter og strafferettssystemer. Da justiskomitéen var på besøk i Norge formidlet han forskning på det norske fengselssystemet og svarte på spørsmål fra politikerne.

Hva snakket dere om?

– De ønsket å få innsikt i vår ekspertise på fengselsforskning. Temaet for samtalen var liberal straffegjennomføring og rehabilitering i norske og skandinaviske fengsler. Representantene ønsket å se på hvordan straffegjennomføringen i Norge skiller seg fra den strafferettslige praksisen i Tyskland, forteller Scharff Smith.

Justiskomiteen representerer politikere fra hele det politiske spekteret i Tyskland. I tillegg til å besøke instituttet besøkte de Halden fengsel og Bastøy fengsel.

En av politikerne fra Berlin forteller at det er forskjeller mellom det norske og det tyske fengselssystemet. Heller ikke geografisk er forholdene det samme. Det vil for eksempel være vanskelig å se for seg et fengsel som Bastøy fengsel i Berlin.

Komitéen var likevel veldig engasjerte, godt informert og hadde interessante spørsmål om hvordan det norske fengselssystemet er organisert.

– Vi lever i en tid hvor politisk interesse for forskningsbasert straffepolitikk ikke er en selvfølge, så det var en veldig positiv opplevelse å diskutere spørsmål om fengsel og straff med medlemmer fra justiskomiteen, forteller Scharff Smith.

Av Nora Hahn og Siri Sandberg
Publisert 7. juni 2024 13:17 - Sist endra 7. juni 2024 22:16