Når politiet er til bry

Norsk politi og rolleforståelse

Bildet kan inneholde: erme, font, elektrisk blå.

Logo til Norsk Narkotikapolitiforening siden 2020. Kilde: Wiki commons.

Strømming

Du kan følge arrangementet her:

Strømming

Utfører politiansatte alltid sin jobb kun i kraft av sin stilling i politiet? Når blir det udemokratisk og et rettsikkerhetproblem at politipraksis og politipolitikk utvikles av ildsjeler i en privat forening? Hvor langt skal en kunne akseptere skader som følge av kontroll fra politiet - hvor enn velment?

Norsk narkotikapolitiforening (NNPF) ble etablert i 1991 og har cirka 3000 medlemmer fra Politiet, Tolletaten, Påtalemyndigheten, Kriminalomsorgen og Forsvaret. Blant annet gjennom det rus- og kriminalitetsforebyggende prosjektet ”Bry deg – si nei til narkotika” har NNPF vært en sentral aktør i å sette agenda for norsk ruspolitisk diskusjon. De har også stått for politiets opplæring på rus-og narkotikabekjempelsesfeltet.

Justisdepartementet satte høsten 2021 ned et utvalg som skulle å vurdere om politiet og politiansatte i NNPF i sin dialog og arbeid med ulike samfunnsaktører, har vært tilstrekkelig klare på at de representerer en privat organisasjon og ikke politiet. Rolleforståelsesutvalget har konkludert med at skillet mellom rollen som politi og rollen som medlem i NNPF ikke har vært tilstrekkelig.

Institutt for kriminologi og rettssosiologi inviterer til diskusjon om Rolleforståelsesutvalgets rapport, og kriminologiske blikk på NNPF, politi og rolleforståelser.

Innledere er:

• professor em. i kriminologi, og utvalgsmedlem i Rolleforståelsesutvalget, Liv Finstad, som vil presentere rapporten.
  • førsteamanuensis ved Politihøgskolen, historiker Birgitte Ellefsen, som har tatt for seg Norsk Narkotikapolitiforenings rolle i media fra 1991 til i dag.
  • førsteamanuensis ved Institutt for kriminalomsorgsstudier, Hilgunn Olsen, kriminolog med lang erfaring fra rusfeltet.

Ordstyrer er professor i kriminologi Heidi Mork Lomell.

Hjertelig velkommen!

Publisert 24. jan. 2023 10:53 - Sist endra 23. feb. 2023 14:33