Reglement for Institutt for kriminologi og rettssosiologi

Reglement for Institutt for kriminologi og rettssosiologi, vedtatt 30. oktober 2003 med endring 8. juni 2020.

§ 1 Instituttets organer

Instituttets organer er:

  1. Et råd
  2. En instituttleder
  3. En stedfortreder for instituttlederen
  4. En administrasjon ledet av en kontorsjef

§ 2 Instituttstyret

Se punkt 6 Instituttråd, fra juni 2020 erstatter dette instituttstyret.

§ 3 Valg

Valgperioden for instituttleder og stedfortreder for instituttleder er fire år. Det samme er valgperioden for representanter for fast vitenskapelig og teknisk-administrativ ansatte i instituttrådet. For midlertidig vitenskapelig ansatte og studenter i instituttrådet er valgperioden ett år.

En representant eller vararepresentant fratrer hvis vedkommendes tilknytning til gruppen eller fakultetet opphører.

§ 4 Instituttleder

Instituttlederen er instituttets øverste leder, og leder instituttets virksomhet innenfor rammer satt av universitetsstyret, fakultetets planer og instrukser fra dekan. Instituttlederen har overordnet ansvar og myndighet og har generell fullmakt til å avgjøre løpende enkeltsaker.

Instituttleder velges i samsvar med nærmere fastsatte regler vedtatt av Universitetsstyret. Instituttlederen er leder av instituttrådet. Instituttlederen har ansvar for å utarbeide forslag til vedtak i de saker som tilligger instituttrådets saksområde.

Instituttlederen har ansvar for utadrettet nettverksbygging, informasjon og kontakt med eksterne samarbeidspartnere.

Instituttlederen kan pålegges oppgaver for fakultetet.

§ 5 Stedfortreder for instituttleder

Sammen med instituttlederen velges/tilsettes eller oppnevnes en stedfortreder som overtar instituttlederens oppgaver og myndighet når denne har lengre fravær. Vedkommende er nestleder i instituttrådet.

§ 6 Instituttrådet

§ 6-1 Saksområder for rådgivende organ (se også beskrivelse i UiO's normalregler):

Instituttrådet skal uttale seg om langtidsplan, årsplan og budsjett, intern organisering, samt regnskap og årsrapport. Instituttrådet kan drøfte andre saker som instituttleder eller øvrige medlemmer ønsker å ta opp. Instituttrådets drøftinger er rådgivende overfor instituttleder.

§ 6-2 Sammensetning av instituttrådet

Instituttrådet har følgende medlemmer: instituttleder, stedfortreder for instituttleder, 2 faste vitenskapelige ansatte, 1 midlertidig vitenskapelig ansatt, 1 studentrepresentant og 1 teknisk/administrativ ansatt.

Instituttleder leder instituttrådets arbeid og i dennes fravær gjør den valgte stedfortreder dette.

§ 7 Innstillingsutvalget

Instituttleder kan etablere et eget innstillingsutvalg for behandling av de vitenskapelige stillinger som fakultetet har tilsettingsmyndigheten for.

§ 8 Kontorsjef

Kontorsjefen ivaretar ledelsen av instituttets administrative og forvaltningsmessige arbeid i samråd med og på delegasjon fra instituttlederen.

§ 9 Ikrafttreden

Dette reglement trådte i kraft 8. juni 2020.

Publisert 11. feb. 2023 09:28 - Sist endret 13. feb. 2023 09:21