Publisert 26. nov. 2012 14:13

Det kommunale selvstyret mangler beskyttelse i norsk rett. Grunnloven pålegger ikke Stortinget å sikre kommunalt selvstyre, og statsforvaltningen  har ofte siste ordet overfor kommunene. Slik er det ikke i våre naboland.

Publisert 4. sep. 2012 14:04

Hvilke internasjonale lover og regler må en stat følge? Og hvordan får man stater til å følge disse reglene, når det ikke finnes noen overnasjonal myndighet som kan håndheve dem?

Ved Det juridiske fakultet har man stilt disse spørsmålene til dommere fra verdenssamfunnets høyeste domstoler.

Publisert 10. mai 2012 13:40

- Barn skal selv bestemme hvilken religion de vil tilhøre og hvilke religiøse normer de vil følge. Juridisk forskning viser at foreldre kan og skal veilede, men ikke tvinge barn inn i religiøse spor.

Publisert 5. mars 2012 11:45

Forskjellsbehandling og gode informasjonstiltak er nødvendig for å oppnå reell likestilling for kvinner, mener kvinnerettsforskere. Det er ennå langt igjen til målet om likestilling i Norge, og enda lenger på verdensbasis.