Hanna Haddeland (postdoktorstipendiat ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo) innleder om: Den norske velferdsstatens ivaretakelse av terrorofre – helsetjenester, voldserstatning og bistandsadvokatens rolle.

Abstract

Hanna Haddeland presenterer funn fra forskningsprosjektet LAW22july: Ripples, hvor hun arbeider med velferdsstatens oppfølging og ivaretakelse av de rammede etter terrorangrep. Sentrale temaer i dette delprosjektet er voldserstatning, helsetjenestens oppfølging og bistandsadvokatens rolle for ivaretakelse av behov. Datamaterialet består av intervjuer med rammede etter 22 juli 2011, intervjuer med bistandsadvokater og rettslig analyse av helseretten, voldserstatningsloven og straffeprosesslovens kapittel om bistandsadvokater. Et fokusområde er hvilke rettslige justeringer som ble foretatt for å sikre ivaretakelse av behovene etter 22 juli, og hvorvidt retten er blitt ytterligere justert og endret i ettertid, hvordan disse endringene kan forstås opp mot erfaringene til de rammede.

Zoom-lenke (hybrid seminar)

Meeting ID: 664 1934 1994.

Passcode: 015798

Publisert 8. juli 2024 09:11 - Sist endret 8. juli 2024 09:11