ICC: Rettferdighetens siste skanse

Den internasjonale straffedomstolen ICC skal dømme verdenssamfunnets verste forbrytere. Domstolen har nå avsagt sin første kjennelse, mot den kongolesiske krigsherren Thomas Lubanga Dyilo.

Thomas Lubanga skal ha hatt så mange som 3.000 barnesoldater under sin kommando. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

The International Criminal Court (ICC) har et dystert mandat. Den skal dømme i saker om krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og folkemord.

Det er de brutale lederne som skal stilles til ansvar. De som er ansvarlige for systematisk tortur, massedrap og etnisk rensning. Og som kanskje ikke dreper egenhendig, men som har soldater og militser til å gjøre det for seg.

ICC kan ikke bringe rettferdighet til alle krigens ofre. Bare de verste krigsforbryterne vil bli dømt der, for noen få av overgrepene som de har begått. Men denne domstolen er ofrenes siste mulighet for oppreisning, når alle andre rettsinstanser svikter.

Nå har ICC avsagt kjennelse i sin første sak. Thomas Lubanga, tidligere leder for den kongolesiske opprørsgruppen UPC, er kjent skyldig i rekruttering og bruk av barnesoldater.

Thomas Lubanga

Thomas Lubanga var opprørsleder i regionen Ituri i Den Demokratiske Republikken Kongo. Han var leder for både den politiske gruppen UPC og dens væpnede styrker FPLC.

Bakgrunnen for konflikten er sammensatt. Det handler om etniske motsetninger mellom folkegruppene Hema og Lendu, og om kontrollen over de store gullressursene i regionen Ituri. UPC/FPLC kjempet for at den rike regionen skulle få status som autonom provins. I denne kampen gikk de brutalt fram. De ødela landsbyer, drepte sivile og drev titusenvis av mennesker på flukt. Og til dette brukte de barnesoldater. På det meste skal Lubanga ha hatt så mange som 3.000 barn mellom 8 og 15 år under sin kommando. Det ble han tiltalt for ved ICC, og nå er han kjent skyldig. Straffeutmålingen vil skje senere, og barnesoldatene kan bli tilkjent erstatning.

Vil det nytte?

ICC ble opprettet i 2002. Kjennelsen mot Thomas Lubanga kom 14. mars 2012. Verden har altså ventet i ti år på å få se resultater av domstolens arbeid. Nå er flere saker under behandling, og nye avgjørelser vil komme innen kort tid.

Men det er langt fra den blodige slagmarken til domstolens haller. Vil opprettelsen av en straffedomstol for krigsforbrytere egentlig ha noe å si for hvordan krigsherrer farer fram?

Vi har spurt Jo Stigen, professor i strafferett ved Institutt for offentlig rett. Han var norsk delegat til FNs forberedende komité for opprettelsen av domstolen. Han har altså vært med på å utforme domstolens vedtekter. Han har siden skrevet doktoravhandling om ICC, og er en av de fremste ekspertene på området.

Jo Stigen