Om prosjektet
I krig har Forsvaret et vidt spillerom til å drive krigføring mot en fiende etter krigens folkerett.
I fred driver Forsvaret med utdanning, øving og forberedelse. I tillegg har Forsvaret fått tildelt begrenset politimyndighet knyttet til noen definerte stående oppdrag, blant annet knyttet til Kystvakten, militærpolitiet og Grensevakten i Sør-Varanger. Forsvaret kan også få begrenset politimyndighet gjennom ordningen for bistand til politiet.
I gråsonen synes rettsstillingen å være mindre klar. Krigens folkerett gjelder ikke, og den rettslige adgangen til å drive med krigføring er ikke til stede. I utgangspunktet er det fredslovgivningen som gjelder, og fredstidsoppgavene består. Samtidig er styrkene en stående ressurs som kan være nyttig for å kontre de særlige utfordringene i gråsonen. Dessuten vil Forsvaret og styrkene ha et selvstendig behov for å gjøre forberedende handlinger til krigen som kan komme.
Prosjektet ønsker å kartlegge styrkenes rettslige kompetanse i denne gråsonen og i overgangen til krig.
Bruk av militære styrker til å forsvare landet, skjer ikke i isolasjon. Norge er blant annet medlem av forsvarsalliansen NATO. Dette innebærer at utenlandske styrker kan komme til Norge, også i gråsonen, før de rettslige forutsetningene for å drive krigføring er til stede.
Å kartlegge de utenlandske styrkenes kompetanse i Norge er derfor en særskilt del av prosjektet. Og tilsvarende, som en speiling av dette, vil prosjektet undersøke norske styrkers kompetanse og plikt til å bistå utenlands. Med den siste utvidelsen av NATO blant våre naboland, vil det særlig ses mot de nordiske landene og de likheter og ulikheter i retten som ligger til grunn for beredskap og samarbeid.
Mål
Prosjektet er tenkt å bli utformet som en artikkelbasert avhandling og skal avsluttes i 2027.
Om kandidaten
Jo Andreas Sannem er ansatt som Høgskolelektor ved Forsvarets høgskole. Han er tilknyttet Institutt for offentlig rett som ekstern stipendiat.