Menneskerettslige perspektiver i den digitale tidsalderen

Digitaliseringen av samfunnet kan tilrettelegge for at menneskerettigheter realiseres, men rettighetene settes samtidig under press. Derfor er ny teknologi et tveegget sverd. På seminaret drøftes behovet for – og verdien av – å vurdere den teknologiske utviklingen med utgangspunkt i menneskerettighetene.

abstrakt azurblått bilde med hvite elementer

AI-generert bilde fra wombo.com, generert med søkeordene human rights technology.

Ny teknologi er et tveegget sverd. Digitaliseringen av samfunnet kan tilrettelegge for at menneskerettigheter realiseres, men rettighetene settes samtidig under press. Menneskerettighetene er teknologinøytrale og dynamiske – de tolkes og anvendes i den samfunnskonteksten de inngår i. Det kan likevel spørres om menneskerettighetene er tilstrekkelig robuste og fleksible til å verne om sentrale individuelle og kollektive goder – slik som personlig integritet, autonomi og demokrati – i den digitale tidsalderen. Seminaret oppfordrer deltakerne til å reflektere over behovet for og verdien av å vurdere den teknologiske utviklingen med utgangspunkt i menneskerettighetene.

08:45–09:00 – Oppmøte og morgenkaffe.

09:00 Innledning

09:20–10:15 – Første sesjon

• «Menneskerettighetene som normativt rammeverk for overvåkingsmetoder i en demokratisk rettsstat», førsteamanuensis Ingvild Bruce (Politihøyskolen og Universitetet i Oslo).
  • «Politisk mikromålretting etter DSA og GDPR, i lys av overordnede rettsnormer», vitenskapelig assistent Anna Pettersdatter Melkild (Universitetet i Oslo).
  • «Digitale pressearkiver som inneholder personopplysninger – en analyse av retten til å bli glemt etter EMK», vitenskapelig assistent Julie S. Larsen (Universitetet i Oslo).

10:15–10:30 – Kaffepause

10:30–11:45 – Andre sesjon

• «Barns rett til digitalt privatliv og personvern», stipendiat Kirsten Kolstad Kvalø (Universitetet i Oslo, Norges institusjon for menneskerettigheter) og stipendiat Ingvild Schiøll Ericson (Universitetet i Oslo, BI).
  • «Juridiske personers rettigheter etter EMK artikkel 8 i en kontroll- og overvåkningssammenheng», stipendiat Bjørn Aslak Juliussen (Universitetet i Tromsø Norges arktiske universitet).
  • «Adgangen til å la roboter gripe inn i individers autonomi», stipendiat Mona Naomi Lintvedt (Universitetet i Oslo).
  • Spørsmål og diskusjon

11:45–12:00 Pause. Enkel servering og kaffe.

12:00–13:00 Tredje sesjon

• «Europarådets arbeid med en konvensjon om kunstig intelligens», lovrådgiver Anette Ødelien (Lovavdelingen, Justis- og beredskapsdepartementet).
  • «Plattformselskapenes ansvar for ytringsfrihet på internett», professor Ragna Aarli (Universitetet i Bergen).

13:00–13:30: Mingling.

Meld deg på via nettskjemaet om du ønsker å delta.

Publisert 15. des. 2022 11:02 - Sist endret 20. des. 2023 13:21