Digital velferdsstat og datadrevet skatteforvaltning

Hvordan skal de nordiske skatteetatene arbeide for å bli mer datadrevet? Dette var temaet da de fem skattedirektørene og deres ledergrupper var samlet i Oslo 19. mars. Digital velferdsstats Ingunn Ikdahl var en av tre inviterte innledere.

Foto: Skattedirektoratet.

Fra tidlig 2000-tall har de fem skatteetatene samarbeidet gjennom organisasjonen «Nordic Agenda». De nordiske landene har mye felles både i rettskultur og forvaltningstradisjon, og møter også samme type utfordringer. Ny digital teknologi og økt tilgang til data er blant elementene som skaper både muligheter og utfordringer.

I norsk sammenheng er Skatteetatens strategi fra 2021 gjennomsyret av teknologispørsmål, og etatens første policy for utvikling og bruk av KI ble presentert høsten 2023. I tillegg er Digitaliseringsstrategien for offentlig sektor ambisiøs i sine visjoner om en «digital transformasjon» av det offentlige.

Når forvaltningen arbeider for å utnytte potensialet som ligger i digitalisering, kan både jussen og juristene til tider bli oppfattet som kjepper i hjulene. Men også jussen blir utfordret når den skal forbli relevant og egnet til å fremme rettsstatlige verdier i en forvaltning som arbeider raskere og på nye måter. Med tittelen «Hindrance or helper? Law and visions for digital transformation of the welfare state» snakket Ingunn om samspillet mellom retten og arbeidet med å utvikle fremtidens digitale velferdsstat.

Ingunn Ikdahl ble også intervjuet etter seminaret, og du kan se deler av intervjuet her

Publisert 2. apr. 2024 13:58 - Sist endret 2. apr. 2024 13:58
About-image

Denne bloggen