Er utvikling av maskinlæringsalgoritmer vitenskapelig forskning?

Avhandlingen tar for seg personvernregelverket og om utvikling av maskinlæringsalgoritmer skal regnes som «vitenskapelig forskning». Vitenskapelig forskning er underlagt en særregulering i personvernforordningen, hvor det gjøres unntak fra prinsippet om formålsbegrensning. Det kan også gjøres unntak fra noen helt grunnleggende rettigheter i personvernregelverket, herunder retten til innsyn, retten til retting og retten til begrensning av behandling.

Bildet kan inneholde: lilla, bord, kunst, visuell effekt belysning, linje.

Bilde generert av AI-tjenesten wombo.art. Generert med stikkordene «artificial intelligence» og «scientific research».

Vitenskapelig forskning er ikke legaldefinert i personvernregelverket, men det finnes retningslinjer utgitt at European Data Protection Board (EDPB) og European Data Protection Supervisor (EDPS) om hvordan dette begrepet skal tolkes. Dersom disse retningslinjene sammenfattes kan det oppstilles 3 vilkår for at det skal være tale om vitenskapelig forskning: Det må finnes en relevant sektormetodikk, etiske retningslinjer og formålet med forskningen må være å øke samfunnets kunnskap.

Spørsmålet oppgaven tar for seg er følgelig om det finnes en relevant sektormetodikk for utvikling av maskinlæringsalgoritmer, og om disse overholder generelle krav som må stilles til forskningsmetodikk. Videre er spørsmålet hvilket eller hvilke etiske regelverk som kommer til anvendelse ved utviklingen, og om disse vil være aktørspesifikke, nærmere bestemt om det må stilles ulike krav til eksempelvis forvaltningen og det private næringslivet. At formålet må være å «øke samfunnets kunnskap» forsøkes operasjonalisert, og her trekkes det veksel på begrepsparet «grunnforskning» og «anvendt forskning», forskjellen på utvikling og bruk, og hvor man skal trekke linjen mellom allmennhetens interesse og private eller kommersielle interesser.

Hvorvidt man i tillegg er nødt til å stille krav om at det må innhentes samtykke og om det er et grunnleggende krav om at forskningsresultatene må gjøres allment tilgjengelig for at det skal være tale om «vitenskapelig forskning», blir også adressert.

Av Ylva Sophie Stensrud Høsøien
Publisert 26. jan. 2024 09:05 - Sist endret 26. jan. 2024 09:20
About-image

Denne bloggen