For vanskelig å få fri rettshjelp

Innvandrerkvinner har problemer med å vite hvilke rettigheter de har i forhold til blant annet diskriminering. Tina Nordstrøm ønsker et eget tiltak som kan hjelpe innvandrerkvinner som trenger juridisk bistand.

Vitenskapelig assistent Tina Nordstrøm ved Institutt for offentlig rett hevdet på et møte holdt av JURK, Juridisk rådgiving for kvinner, at det er for vanskelig for innvandrerkvinner å få fri rettshjelp i blant annet diskrimineringssaker. Dette skyldes i stor grad at kvinnene i liten grad vet hvilke rettigheter de har.

Innvandrerkvinner vet ikke hvor de kan få relevant og god informasjon om sine rettigheter og den informasjonen som eventuelt gis er ofte dårlig eller lite forståelig for kvinner som søker hjelp ifølge Nordstrøm. Innvandrerkvinnene opplever ofte å bli diskriminert og trenger hjelp for å kunne bevisstgjøres sine rettigheter.

I Stortingsmelding nummer 26 (2008-2009) ble en gratis førstelinjetjeneste for rettshjelp vurdert. Et slikt tiltak mener Nordstrøm ikke er godt nok for innvandrerkvinner, som hun sier til Journalen: - Vi har sett at spesielt innvandrerkvinner får dårlig informasjon om hvilke rettigheter de har, så jeg synes vi trenger å ha spesielle tiltak rettet mot minoriteter.

Journalen har en mer utfyllende sak på side seks.

Publisert 9. apr. 2010 15:07 - Sist endret 15. okt. 2011 23:00