LAW22JULY: RIPPLES utlyser masterstipend

Er du interessert i å skrive masteroppgave om de rettslige, kriminologiske eller rettssosiologiske ringvirkningene av 22. juli? Da kan du søke dette stipendet på 25.000,-

Stipendet tildeles studenter som skal skrive masteroppgave på ett av følgende studieprogrammer: Rettsvitenskap, rettssosiologi, kriminologi, Theory and practice of human rights, eller Public international law. Stipendet utdeles av forskningsprosjektet LAW22JULY: RIPPLES. Forskergruppa vil bidra med faglig innspill og litteratur underveis i arbeidet, og oppgaven kan publiseres på prosjektets nettsider.
Totalt utlyses 2-4 stipender på 25.000,-.

Masterprosjekter som kvalifiserer til stipend bør belyse ett av de fem tematiske områdene nedenfor. De konkrete problemstillingene som følger temaene er våre forslag. Søkere kan også formulere egne problemstillinger.

Terrorofre og velferdsstaten:

• Bistandsadvokater: Rettslige og/eller rettssosiologiske spørsmål knyttet til hvem som skal få bistandsadvokat etter store voldshendelser, som angrepene 22. juli 2011 (Regjeringskvartalet og Utøya) og 25. juni 2022 (Pride), og hva som ligger i bistandsadvokatens oppdrag.
  • Regler og praksis for trygderettigheter ved langvarig nedsatt arbeidsevne der forløpet er uforutsigbart, f.eks. ved kombinasjoner av fysisk og psykisk helseutfordringer  etter traumatiske opplevelser.
  • Kommunenes plikter knyttet til psykososial beredskap og oppfølging, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 3 bokstav d.
  •
  • Forholdet mellom kommunalt selvstyre og formålet om å sikre befolkningen et likeverdig helsetilbud, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 1-1.
  • Problemstillinger knyttet til ny voldserstatningslov av 2023, med særlig fokus på terrorofre.

Minnesmerkene:

• Det har til nå vært begrenset hærverk på minnesmerker etter 22. juli og andre verdenskrig. Hva kan kriminologiske perspektiver fortelle om hærverket på minnesmerker etter krig, terror og vold – og de samfunnsmessige eller rettslige responsene til hærverket?

Arkitekturrettssosiologi, sikkerhet og åndsverk i kontekst av 22 juli:

• Forholdet mellom naborett og offentlige interesser: en analyse av rettskonflikten rundt det nasjonale minnesmerket etter 22. juli
  • Plassering av Fiskerne og Måken i det nye regjeringskvartalet: Når er endring eller utilgjengeliggjøring av et verk krenkende for oppgavers rettigheter eller verkets anseelse eller egenart?
  • Rettsøkonomi: Gi en analyse av forholdet mellom økonomi og sikkerhet i planleggingen og prosjekteringen av det nye regjeringskvartalet: hva er sikkerhet verdt? Hvilke verdier – økonomiske, samfunnsmessige og ideelle – måles sikkerhet mot?
  • Bruk av statlig plan i plan- og byggesaker: hva er rettslige vilkår og statlig praksis i såkalte ‘hard cases’?
  • Sikkerhetsrett: Skjermingsverdige objekter og infrastruktur etter sikkerhetsloven: konsekvenser for eiere og rettighetshavere
  • Skjermingsverdige byggverk og objekter etter sikkerhetsloven som unntas fra plan- og bygningsloven: rettslige vilkår og virkninger

Regjeringskvartalet

• Arkitektur og juss: en (kunst)rettslig analyse av prosjekteringen av det nye Regjeringskvartalet
  • Det nye regjeringskvartalet: regulering og rett i skjæringspunktet mellom juss, økonomi og sikkerhet. Hvordan løses byggets sikkerhet i møte med miljøvernhensyn?

Hva er konsekvensene av den tiltenkte områdesikringen/perimetersikringen?

• Det gamle regjeringskvartalet i et sikkerhetsperspektiv
  • 22. juli og demokrati
  • Statlig planverk og statlig styring i et demokratiperspektiv
  • 22. juli gjennom et flerkulturprisme: hvilke forestillinger figurerer i media om 22. juli sett fra ikke-norske eller nordmenn med innvandrerbakgrunn?

Søknad

Søknad leveres via nettskjema.

Søknaden skal inneholde:

1. Et søknadsbrev på inntil 1 side som redegjør for din interesse i temaet.
  2. En prosjektbeskrivelse på 1-2 sider som skisserer oppgavens tema og problemstilling.
  3. Dokumentasjon på opptak ved masterprogram ved Det juridiske fakultet, UiO.
  4. Karakterutskrift.

Søknaden kan skrives på et nordisk språk eller engelsk. Masterprosjektet må følge forskningsetiske retningslinjer.

For mer informasjon, ta kontakt med: Kristin Bergtora Sandvik (k.b.sandvik@jus.uio.no).

Publisert 9. des. 2022 13:10 - Sist endret 26. jan. 2024 13:00