Ripples-panel på Pan-European Conference On International Relations

Ripples-prosjektet deltok med panelet Disputed Law & Contested Memory på EISA sin årlige konferanse om internasjonale relasjoner i Potsdam, september 2023.

Bildet kan inneholde: bord, møbler, stol, teknologi, pulten.

Foto: Hanna Buer Haddeland

Panelet diskuterte rettens rolle i å sikre overgangsrettferdighet etter terrorangrep, og bestod av prosjektleder Kristin Bergtora Sandvik, postdoktor i prosjektet Hanna Buer Haddeland, samt Rachel Pougnet (Max Planck Institute for the Study of Crime, Security and Law) og Marine Geugin (Leeds Beckett University). Kristoffer Liden (PRO) var Chair.

Kristin presenterte sin nylig publiserte artikkel “Transitional Justice in Post-terror Contexts: The Norwegian 22 July Memorial and the Ambiguity of Litigation”, International Journal of Transitional Justice (2023). https://doi.org/10.1093/ijtj/ijad012. Artikkelen omhandler den rettslige mobiliseringen som oppstod for å reforhandle minnesmerker etter terrorangrepene. 22. juli. Hanna snakket om noen av utfordringene som kan oppstå i møtet mellom sårbare terrorofre og rettslige prosesser knyttet til ivaretakelse av behov for helsehjelp, trygdeytelser og voldserstatning, basert på dybdeintervjuer med berørte etter terrorangrepene 22. juli 2011. Rachel snakket om erstatning til terrorofre i Frankrike, hvor terrorofre gis rettslig status som krigsveteraner og sikres erstatning via et felles regelverk for disse to særgruppene av voldsofre. Marine snakket om anti-terror lovgivning i Frankrike, med sikkerhetstiltak og militarisering som respons på terrorangrepene 2015 i Paris.

Publisert 27. okt. 2023 09:28 - Sist endret 2. nov. 2023 14:15