Gjesteforelesning ved professor Patrina Paparigopoulou, Universitetet i Athen:The Evolution in Social Security Law: More Market and more State?

I sin siste bok drøfter Patrina Paparigopoulou utviklingen av sosialforsikringen, og særlig forholdet mellom marked og stat. Mange rettsforskere har tidligere ment at staten i etterkrigstiden stadig har utvidet sitt virkeområde, mens det i de senere årene har skjedd en økt rettsliggjøring. Andre har ment at det har blitt mer marked og mindre stat i de senere årene. Hovedtesen til Patrina Paparigopoulou er at det både er blitt mer marked og mer stat.  - Det er et originalt synspunkt, og etter min mening en dekkende beskrivelse av utviklingen, sier professor Asbjørn Kønstad.

Professor Patrina Paparigopoulou har juridisk doktorgrad fra Universitetet i Paris og har sosialforsikring og helserett som sine viktigste forskningsområder. Hun har vært advokat og assisterende sivilombudsmann i Hellas med velferdsrett som sitt arbeidsområde. Patrina Paparigopoulou er nylig utnevnt til professor ved Universitetet i Athen.

Publisert 1. nov. 2009 17:48 - Sist endret 11. mars 2016 13:44