English version of this page

Castbergs minneforelesning: professor Shaheen Sardar Ali og professor Andreas L. Paulus

Årets Castbergs minneforelesning holdes i forbindelse med UiOs utnevnelse av æresdoktorer professor Shaheen Sardar Ali (University of Warwick) og professor Andreas L. Paulus (Georg-August University of Göttingen).

Castbergs minneforelesninger vil gi en unik anledning til å bli bedre kjent med de to nye æresdoktorene ved Det juridiske fakultet. De vil fra hvert sitt perspektiv reflektere over sine varierte yrkeserfaringer. Det vil bli en pause med forfriskninger mellom de to foredragene. Etter hvert foredrag blir det anledning til å stille spørsmål og kommentere. De to æresdoktorene skriver følgende om forelesningene sine:

Professor Shaheen Sardar Ali (University of Warwick): I will reflect upon my unique experiences and position of an activist academic and share the way in which my research has informed practice and vice versa. I will share my work in multiple roles nationally and internationally, how my perceptions of human rights got translated into policy and practice and how in turn, practices deepened my understanding of the complex nature of human rights.  Some examples include my role as the first female cabinet Minister (Pakistan), first Chair of the National Commission on the Status of Women (Pakistan), vice-chair of the United Nations Working Group on Arbitrary Detention, Rector of the National Academy of Higher Education (Pakistan) and now most recently as member of the UN Independent International Fact Finding Mission on Iran.

Professor Andreas L. Paulus (Georg-August University of Göttingen): I will speak on my professional practice as a constitutional judge and international lawyer, citing as examples the interrelationship of the German and the international legal order(s), climate change, and intellectual property. Building on my lecture a day before, I will reflect on the relationship between constitutionalism and to internationalism, drawing on my experience as a justice of the Federal Constitutional Court. In the current state of affairs, it seems that the case for both constitutional adjudication and international law must be made anew.

Se her for mer informasjon om æresdoktorkandidatene og æresdoktorforelesningene 2. september.

Castbergs minneforelesning

Castbergs minneforelesning er et årlig arrangement ved Institutt for offentlig rett, til minne om professor Frede Castberg (1893-1977) - grunnlegger av Institutt for statsrett og folkerett (som i dag heter Institutt for offentlig rett).

Castberg var en sentral skikkelse i 1900-tallets norske rettsvitenskap, med et omfattende forfatterskap i statsforfatningsrett, forvaltningsrett, folkerett og rettsfilosofi. «Norges statsforfatning» i to bind (første gang utgitt i 1935) regnes som et av hans hovedverk.

Han stod blant annet bak innføringen av statsvitenskap som fag ved Universitetet i Oslo. Castberg ble dekanus ved Det juridiske fakultet, og var i to perioder universitetets rektor.

Frede Castberg var folkerettskonsulent for Utenriksdepartementet i mer enn 50 år og Norges representant i den europeiske menneskerettighetskommisjon. Hans posisjon utenfor Norges grenser trer blant annet frem ved at han var æresdoktor ved en rekke utenlandske universiteter og preses (styreformann) ved Folkerettsakademiet i Haag.

Ytterligere informasjon om Frede Castberg

Åpen forelesning

Forelesningen er åpen for studenter og publikum. Velkommen!

Påmelding innen 27. august.

Registrer deg her

Middag

For ansatte ved Institutt for offentlig rett arrangeres det en middag i etterkant av seminaret. Invitasjon og påmeldingsskjema for dette sendes ut til de det gjelder.

Publisert 22. aug. 2024 09:52 - Sist endret 23. aug. 2024 11:52