Undervisningen i Lovlab høsten 2023

Undervisningsopplegget i Lovlab (JUS 5502 Lovgivningslære) er unikt og spesialinnrettet for at studentene kan tillegne seg topp ferdigheter i lovutredning og lovskriving. I denne bloggposten beskrives de ulike komponentene i undervisningsopplegget.

Illustrasjon av en Jusstudentens offentlig utredning og en Norges offentlig utredning.

Studentene skriver Jusstudentenes offentlige utredninger. Offentlige utvalg skriver Norges offentlige utredninger. Her eksemplifisert ved JOU 2022: 1 Bedre føre var enn etter snar - Ny lov om konsekvensvurderinger av miljø og klima JOU 2019: 2 Lex Digitalis - Hendelsorientert tildeling av velferdsytelser og NOU 2019: 23 Ny opplæringslov

Bakgrunn

Gjennom Lovlab skal studentene ikke bare lese, tolke og analysere lovtekst og forarbeider, men opparbeide ferdigheter til å utarbeide slik kilder og tekster selv. Kunnskapen og ferdighetene studentene opparbeider i løpet av valgemnet, er svært etterspurt i offentlig sektor så vel som i privat sektor. Selv om emnet konsentrerer seg om lovutredning er kunnskapen og ferdighetene i stor grad overført til utredning og skriving av andre rettskilder, som forskrifter, instrukser, vedtekter og kontrakter.

Studentene i Lovlab jobber sammen i en tverrfaglig sammensatt gruppe, og må gjennom det praktiske arbeidet trekke veksler på hverandres kunnskaper og kompetanse. De skal utrede og skrive forslag lovgivning som publiseres i serien Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU). JOUene skrives på oppdrag fra virkelige oppdragsgivere. JOU er en etterligning av virkelige lovutvalgs arbeid som ender opp i Norges offentlige utredninger (NOU). Utvalget av JOU-prosjekter og samarbeidspartnere er nøye gjennomtenkt. Les om oppdragene høsten 2023.

Lovlab ble både i 2021 og 2022 nominert til den nasjonale Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning av Universitetet i Oslo. Les nærmere om begrunnelsen for nominasjonen her.

Hovedelementene i undervisningsopplegget

Undervisningsopplegget i Lovlab består av tre hovedverktøy: (1) studentene skriver en rapport - Jusstudentenes offentlig utredning, (2) veiledning til gruppene fra eksperter i lovgivning og (3) forelesninger i lovgivningslære.

Jusstudentenes offentlig utredninger

Det viktigste læringsverktøyet i Lovlab er at studentene skriver Jusstudentenes offentlig utredninger (JOU). Disse skrives akkurat som en vanlig NOU. Studentene følger de samme veilederne og instruksene som offentlige utvalg ellers gjør, f.eks. utredningsinstruksen. Arbeidet med utredningen gjør at studentene på en helt annen måte vil forstå undervisningen i lovgivningslære for øvrig. Studentene setter kunnskapen i bruk umiddelbart.

Veiledning til gruppene

Faglærerne i faget - Jon Christian Fløysvik Nordrum og Ingvild Bruce vil undervise og veilede hver enkelt gruppe gjennom hele semesteret. I tillegg vil gruppene få veiledning fra oppdragsgiverne (NAV, Røde Kors, WWF, Juridisk rådgivning for kvinner og Nivel). Vi vil også invitere eksperter på ulike temaer til å veilede studentene på særlige emner. Et eksempel er utredning av menneskerettslige konsekvenser, der Norges institusjon for menneskerettigheter vil bistå Lovlab, ved seniorrådgiver Kirsten Kolstad Kvalø.

Forelesninger i lovgivningslære

Det vil være flere bolker med forelesninger i lovgivningslære underveis. Vi starter opp med et orienteringsmøte - det vil gi beskjed straks om hvor og når. Oppstartsforelesninger starter 28. og 29. august: foruten å gi en kræsjinnføring i hvordan lage lover og regler, så vil vi på denne samlingen klargjøre hvordan studentene skal arbeide og diskutere gruppenes ulike oppdrag. Undervisningen vil finne sted i undervisningsrom i Domus Juridica.

Bilde av ansvarlig faglærer Nordrum i Auditorium 2 som brukes til undervisningen i Lovlab våren 2022.
Jon Christian Fløysvik Nordrum underviser i Auditorium 2 i Domus Juridica. Jon Christian Fløysvik Nordrum er ansvarlig faglærer i Lovlab. Foto: UiO/Oda Hveem

Arbeidet i Lovlab er virkelighetsnært og digitalt

I Lovlab er vi opptatt av å arbeide slik studentene vil oppleve å arbeide som ferdigutdannede jurister. Vi bruker derfor de samme verktøyene som jurister i arbeidslivet bruker og vi tenker også mot fremtiden, hvordan vil fremtidens jurister arbeide.

Dette er en av grunnene til at vi bruker Teams som arbeidsplattform. Vi oppretter team for hele Lovlab, i tillegg oppretter hver enkelt gruppe sitt eget team. I teamene har vi veiledning, vi samler materiale og vi skriver rapporten. Bruken av Teams gjør det også veldig lett å samarbeide med de eksterne oppdragsgiverne. Vi har opparbeidet oss mye erfaring med Teams, vi brukte Teams aktivt i 2019, i 2020 og 2022 var nesten all undervisning - som følge av pandemien - i Teams. 

Er det lett å kombinere Lovlab og Lovgivningslære med andre fag?

Arbeidet i Lovlab strekker seg over hele semesteret. Undervisningen begynner 6. februar og fristen for innlevering av ferdig rapport er 31. mai. I denne perioden er  undervisningen konsentrert om noen tidspunkter i løpet av semesteret. Ellers vil arbeidet i Lovlab skje i gruppene med tilbud om veiledning. Dette innebærer at det er lett å tilpasse arbeidet i Lovlab til arbeidet i andre fag. Det er stor fleksiblitet til å organisere arbeidet selv. Det er ingen eksamen å ta hensyn til, arbeidet med rapporten skrider frem over hele semesteret. Det er mange valgemner som passer veldig godt med lovlab. For eksempel vil fag som JUS5671 – Legal Technology: Artificial Intelligence and Law, JUS5690 – Robot Regulation, JUS5550 – Helserett og JUS5960 – Trygderett passer f.eks. godt til flere av prosjektene. De ulike prosjektene i Lovlab kan også gi god vekselvirkning med arbeidet med masteroppgaver. Flere tidligere studenter i Lovlab har skrevet masteroppgaver med inspirasjon fra arbeidet i Lovlab.

Høres dette spennende ut? Da er det bare å skrive motivasjonsbrev her.

Faglærerne har bred og omfattende erfaring med lovgivningsarbeid

Ansvarlig faglærer Jon Christian Fløysvik Nordrum, som vil undervise og veilede studentene i Lovlab, har omfattende erfaring med lovgivningsarbeid. Han har ledet/leder lovutvalg innen opplæring (Opplæringslovutvalget), akvakultur og motorferdsel i utmark, og har vært/er medlem av flere utvalg (Riksrevisjonslovutvalget, Tegnspråkutvalget, Barnehagelovutvalget). Han var ansvarlig for lovkvalitet i Justisdepartements lovavdeling i 2007–2009 og har holdt kurs i hvordan utrede og utforme lover og forskrifter for over 1000 jurister siden 2006. Han har holdt foredrag om lovutforming og lovutredning for blant annet Europarådet, OECD, for de fleste norske departementene, for islandske departementer, på flere nordiske og internasjonale konferanser og seminarer. Med utgangspunkt i denne erfaringen som lovutreder og lovskriver, og med inspirasjon fra amerikanske legal clinics, har Nordrum utviklet et virkelighetsnært undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i reelle lovgivningsprosesser i samfunnet.  Lovlab gir et praksisnært og arbeidslivsrelevant opplegg innenfor en akademisk ramme, fremfor tradisjonell praksis hvor studentene plasseres ut i arbeidslivet. Det som gjør emnet virkelig unikt i juridisk utdanning i Norge og Norden er eksperimenteringen med mange forskjellige elementer i undervisningen samtidig.  

Ingvild Bruce har erfaring fra lovgivningsarbeid både som sekretariatsleder for Metodekontrollutvalget som avga NOU 2009: 15 Skjult informasjon – åpen kontroll og og evaluering av EOS-utvalgets kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (Dokument 16 (2015–2016)). Bruce har også erfaring fra Økokrim og som konstitutert lagdommer i perioden 2020–2022.

Har du spørsmål? Ta kontakt med Jon Christian Fløysvik Nordrum.

Av Jon Christian Fløysvik Nordrum
Publisert 17. nov. 2022 20:01 - Sist endret 4. juni 2023 15:09
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere