Undervisningen i JUS 5502 Lovgivningslære (Lovlab)

Undervisningsopplegget i Lovlab (JUS 5502 Lovgivningslære) er unikt og spesialinnrettet for at studentene kan tillegne seg ferdigheter i å utrede og å skrive lover og regler.  Her beskrives de ulike komponentene i undervisningsopplegget.

Illustrasjon av en Jusstudentens offentlig utredning og en Norges offentlig utredning.

Studentene skriver Jusstudentenes offentlige utredninger. Offentlige utvalg skriver Norges offentlige utredninger. Her eksemplifisert ved JOU 2022: 1 Bedre føre var enn etter snar - Ny lov om konsekvensvurderinger av miljø og klima JOU 2019: 2 Lex Digitalis - Hendelsorientert tildeling av velferdsytelser og NOU 2019: 23 Ny opplæringslov

Bakgrunn

Gjennom Lovlab skal studentene ikke bare lese, tolke og analysere lovtekst og forarbeider, men opparbeide ferdigheter til å utarbeide slik kilder og tekster selv. Kunnskapen og ferdighetene studentene opparbeider i løpet av valgemnet, er svært etterspurt i offentlig sektor så vel som i privat sektor. Selv om emnet konsentrerer seg om lovutredning er kunnskapen og ferdighetene i stor grad overførbart til utredning og skriving av andre rettskilder, som forskrifter, instrukser, vedtekter og kontrakter.

Studentene i Lovlab jobber sammen i en gruppe, og må gjennom det praktiske arbeidet trekke veksler på hverandres kunnskaper og kompetanse. De skal utrede og skrive forslag lovgivning som publiseres i serien Jusstudentenes offentlige utredninger (JOU). JOUene skrives på oppdrag fra virkelige oppdragsgivere. JOU er en etterligning av virkelige lovutvalgs arbeid som ender opp i Norges offentlige utredninger (NOU). Utvalget av JOU-prosjekter og samarbeidspartnere er nøye gjennomtenkt.

Lovlab ble i 2021 og 2022 nominert til den nasjonale utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning av Universitetet i Oslo. Les nærmere om begrunnelsen for nominasjonen her.

Lurer du på hvorfor vi har valgt benevnelsen Lovlab? Det er forklart her.

Hovedelementene i undervisningsopplegget

Undervisningsopplegget i Lovlab består av tre hovedelementer:

(1) studentene skriver en rapport - Jusstudentenes offentlig utredning,

(2) studentenes gis veiledning fra eksperter i lovgivning og andre eksperter

(3) studentene deltar på forelesninger i lovgivningslære, samlinger og skriveverksted.

Jusstudentenes offentlig utredninger

Det viktigste læringsverktøyet i Lovlab er at studentene skriver Jusstudentenes offentlig utredninger (JOU). Disse skrives og ser ut som en vanlig NOU. Studentene følger de samme veilederne og instruksene som offentlige utvalg ellers gjør, f.eks. utredningsinstruksen.

Veiledning til gruppene

Faglærerne i faget - Jon Christian Fløysvik Nordrum og Ingvild Bruce vil undervise og veilede hver enkelt gruppe gjennom hele semesteret. I tillegg vil gruppene få veiledning fra oppdragsgiverne. Vi vil også invitere eksperter på ulike temaer til å veilede studentene på særlige emner. Tidligere år har vi blant annet fått hjelp av eksperter fra UDs rettsavdeling, Norges institusjon for menneskerettigheter, Forsvarets forskningsinstitutt, Språkrådet, Regelrådet.

Samlinger og forelesninger

Undervisningen starter opp tidlig i semesteret med en oppstartssamling. På samlingen gis studentene en kræsjinnføring i hvordan lage lover og regler, og vi diskuterer gruppenes oppdrag og hvordan studentene kan arbeide sammen. Undervisningen avholdes i Domus Juridica. Det vil også være noen forelesninger gjennom semesteret.

Det arrangeres tre også tre seminarer med oppdragsgiver i løpet av utredningsperioden.

På oppstartsseminaret får studentene bakgrunnsinformasjon og mulighet til å diskutere mandatet med oppdragsgiver. På midtveisseminaret gis studentene mulighet til å drøfte problemstillinger som arbeidet så langt identifisert, mulige forslag til løsninger og hvordan prosessen bør legges opp i innspurten. På overleveringsseminaret skal gruppen legge frem og presentere utredningen.

I løpet av semesteret arrangeres det også et skriveverksted. På skriveverkstedet arbeider vi sammen om tekstene, studentene får tilbakemelding på tekster og det blir undervisning fra ansatte i Språkrådet og fagpersoner med språkvitenskapelig kompetanse.

Bilde av ansvarlig faglærer Nordrum i Auditorium 2 som brukes til undervisningen i Lovlab våren 2022.
Jon Christian Fløysvik Nordrum underviser i Auditorium 2 i Domus Juridica. Jon Christian Fløysvik Nordrum er ansvarlig faglærer i Lovlab. Foto: UiO/Oda Hveem

Arbeidet i Lovlab er virkelighetsnært og digitalt

I Lovlab er vi opptatt av å arbeide slik studentene vil oppleve å arbeide som ferdigutdannede jurister. Vi bruker derfor de samme verktøyene som jurister i arbeidslivet bruker og vi tenker også mot fremtiden, hvordan vil fremtidens jurister vil arbeide.

Dette er en av grunnene til at vi bruker Teams som arbeidsplattform. Vi har et felles team for hele semesteret. Teamene brukes til veiledning, innsamling av informasjon og rapportskriving.  Bruken av Teams gjør det også veldig lett å samarbeide med de eksterne oppdragsgiverne. Vi har mye erfaring med å bruke Teams. Under pandemien gjennomførte vi all undervisning i Teams.

Er det lett å kombinere Lovlab og Lovgivningslære med andre fag?

Arbeidet i Lovlab strekker seg over hele semesteret. Undervisningen begynner tidlig i semesteret og fristen for innlevering av ferdig rapport er sent i semesteret. Undervisningen er konsentrert om noen tidspunkter i løpet av semesteret. Ellers vil arbeidet i Lovlab skje i gruppene med tilbud om veiledning. Dette innebærer at det er lett å tilpasse arbeidet i Lovlab til arbeidet i andre fag. Det er stor fleksiblitet til å organisere arbeidet selv. Det er ingen eksamen å ta hensyn til, arbeidet med rapporten skrider frem over hele semesteret. Det er mange valgemner som passer veldig godt med lovlab. For eksempel vil fag som JUS5671 – Legal Technology: Artificial Intelligence and Law, JUS5690 – Robot Regulation, JUS5550 – Helserett og JUS5960 – Trygderett passer f.eks. godt til flere av prosjektene som omhandler den digitale velferdsstaten. De ulike prosjektene i Lovlab kan også gi god vekselvirkning med arbeidet med masteroppgaver. Flere tidligere studenter i Lovlab har skrevet masteroppgaver med inspirasjon fra arbeidet i Lovlab. Det er også lurt å tenke at man kan kombinere JOU-prosjektene med ulike profiler.

Høres dette spennende ut? Da er det bare å skrive motivasjonsbrev her.

Faglærerne har bred og omfattende erfaring med lovgivningsarbeid

Ansvarlig faglærer Jon Christian Fløysvik Nordrum og faglærer Ingvild Bruce, som vil undervise og veilede studentene i Lovlab, har begge omfattende erfaring med lovgivningsarbeid.

Nordrum har ledet Akvakultursanksjonslovutvalget (Rapport) Opplæringslovutvalget (NOU 2019: 23) og Motorferdsellovutvalget (NOU 2024: 10) og har vært medlem av flere utvalg (Riksrevisjonslovutvalget, Tegnspråkutvalget, Barnehagelovutvalget). Han var ansvarlig for lovkvalitet i Justisdepartements lovavdeling i 2007–2009 og har holdt kurs i hvordan utrede og utforme lover og forskrifter for over 1000 jurister siden 2006. Han har holdt foredrag om lovutforming og lovutredning for blant annet Europarådet, OECD, for de fleste norske departementene, for islandske departementer, på flere nordiske og internasjonale konferanser og seminarer. Med utgangspunkt i denne erfaringen som lovutreder og lovskriver, og med inspirasjon fra amerikanske legal clinics, har Nordrum utviklet Lovlab og Jusstudentenes offentlige utredninger som er et virkelighetsnært undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i reelle lovgivningsprosesser i samfunnet.  Lovlab gir et praksisnært og arbeidslivsrelevant opplegg innenfor en akademisk ramme, fremfor tradisjonell praksis hvor studentene plasseres ut i arbeidslivet. Det som gjør emnet virkelig unikt i juridisk utdanning i Norge og Norden er eksperimenteringen med mange forskjellige elementer i undervisningen samtidig.  

Bruce har erfaring fra lovgivningsarbeid både som sekretariatsleder for Metodekontrollutvalget som avga NOU 2009: 15 Skjult informasjon – åpen kontroll, sekretariatsleder for evaluering av EOS-utvalgets kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (Dokument 16 (2015–2016)) og som medlem av Skjermingsutvalget (NOU 2024: 5). Bruce har også erfaring fra Økokrim og som konstitutert lagdommer i perioden 2020–2022.

Har du spørsmål? Ta kontakt med Jon Christian Fløysvik Nordrum.

Av Jon Christian Fløysvik Nordrum
Publisert 31. mai 2024 15:03 - Sist endret 31. mai 2024 15:03
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere