Midtveisevaluering Lars Rosenberg Overby: Effektivisering af passagerrrettigheder - mål og midler

Doktorgradsstudent Lars Rosenberg Overby ved Nordisk institutt for sjørett presenterer sitt doktorgradsprosjekt.

Arrangementet er heldigitalt. Interesserte kan bivåne foregdraget ved å registrere seg til webinaret gjennom Zoom-lenken

Arrangementet vil foregå på skandinavisk.

Portrettfotot Lars Rosenberg Overby
Lars Rosenberg Overby

Midtveievalueringen gjennomføres i henhold til Retningslinjer for midtveisevaluering for doktorgradsprogrammet ved Det juridiske fakultet, UiO. Evalueringen består av en åpen seminardel (ca. 90 min.) og et lukket møte (ca. 30 min.).

På det lukkede møtet deltar instituttleder (eller dennes representant), veileder samt kommentator/ene. Om ønskelig kan stipendiaten også inviteres til å delta.

Kommentator: Professor Henrik Ringbom, Åbo Akademi og professor II ved Nordisk Institutt for Sjøret

Veiledere: Professor Erik Røsæg og Professor Marte Kjørven, Universitetet i Oslo

Midtveisevalueringen ledes av Finn Arnesen, Instituttleder Nordisk institutt for sjørett, Universitetet i Oslo

Om Lars Rosenberg Overby

Lars Rosenberg Overby er doktorgradsstudent ved Nordisk institutt for sjørett. Han arbejder samtidig som advokat og partner i det nordisk advokatfirma IUNO indenfor specialerne shipping, proces og forsikring. Lars er Cand. Jur. Fra Københavns Universitet og har været stipendiat ved Nordisk Institutt for Sjørett. Han er medforfatter til den danske søretslærebog, Søretten og har publiceret en række artikler indenfor de specialer han arbejder med. Han var desuden ekstern lektor ved Københavns Universitet og underviste i søret en del år. Mer informasjon er tilgjengelig på personsiden til Lars Rosenberg Overby.

Om avhandlingen

Passagerrettigheder er den kategori af retsregler, som regulerer passagerens retstilling overfor transportøren ved rejser med de mest almindelige transportmidler; det vil sige skib, fly, jernbane og bus. Der er tale om en mosaik af regler, der har rødder i nationale regler, konventioner og EU-retsakter. De nationale regler er ofte ens i de nordiske lande, og konventionerne er globale. EU-retsakterne er et hybridprodukt af egne regler og adopterede konventioner såsom Athenkonventionen 2002 og Montrealkonventionen. Sammen udtrykker de en politisk målsætning om at beskytte den rejsende, såfremt transporten ikke bliver afviklet som planlagt. Hjemlen til at lovgive om passagertransport tjenesteydelser som fælles transportpolitik findes i EU-traktaten.

Det er dog ikke enhver uregelmæssighed i transportforløbet, der udløser rettigheder og pligter hos parterne, og derfor er der fra lovgivers side truffet et valg eller foretaget en prioritering i forhold til, i hvilke situationer passageren skal have beføjelser. Heri indgår, at der er foretaget en afvejning i forhold til transportørerne, idet disse skal have rimelige rammebetingelser og antagelig er der også taget hensyn til de prismæssige konsekvenser reguleringen kan få for passagererne.

De fleste passagerer har status som forbrugere og transportørens pris samt transportvilkår forhandles ikke. Passageren må acceptere rejsen, som den sælges eller afstå. Selv hvis der skete en forhandling ville passageren klart være den svage part i relationen. Denne baggrund er der udtrykkeligt taget hensyn til fra EU-Kommissionens side. Forbrugerbeskyttelsesreglerne virker altså ved siden af og sammen med passagerrettighederne, og det er særligt direktivet om urimelige kontraktvilkår i forbrugeraftaler, som har betydning.

Parternes rettigheder og pligter når rejsen ikke afvikles som planlagt, findes i forskellige regelsæt. Lidt forenklet følger reglerne for hver enkelt transportform den samme skabelon: Dels fastsættes regler af erstatningsretlig karakter, som bestemmer rammerne for transportørens erstatningsansvar ved blandt andet personskade, og dels gives passageren rettigheder der har karakter af forbrugerbeskyttelse. Sidstnævnte sikrer primært passageren ret til bistand og ulempekompensation ved aflysninger, boardingafvisning og forsinkelse. Reglerne understøttes af en række bestemmelser om præceptivitet, skærpede ansvarsgrundlag, informationspligt, forsikringspligt og ret til at rejse krav direkte mod forsikringsselskabet, jurisdiktionsfordele, sanktioner, klageadgang og klageorganer samt hæftelse for undertransportører.

Projektet undersøger på denne baggrund reglerne og skibs -og flypassagerers rettigheder i dansk og norsk ret.

Mål

Afhandlingen skal bidrage til forståelsen af hvordan man lovteknisk har søgt at beskytte den svage part i et internationalt transportmiljø. Dette er det vigtigste forskningsmål.

Afhandlingen vil derfor undersøge og fastlægge hvordan passagerrettigheder effektiviseres fra lovgivers side (det vil sige EU og nationalt i Danmark og Norge), og hvilke juridiske midler der er taget i brug. Forskningen skal bidrage til en forståelse af om passagerrettighederne faktisk er effektive.

At en retsregel eller beføjelse er effektiv og derfor kan effektiviseres, synes at være almindelig juridisk sprogbrug, men indholdet af denne egenskab ligger dels ikke fast og anvendes dels forskelligt alt efter sammenhængen. Der skal derfor til brug for undersøgelsen fastlægges et indhold for juridisk effektivitet i relation til passagerrettigheder, som reglerne om passagerrettigheder (sø og luft) kan holdes op imod. Modellen vil få både materielle og processuelle bestanddele. Fastlæggelse af den nævnte model for juridisk effektivitet er en nødvendig del af projektet fordi modellen skal være den gennemgående referenceramme, men det anses det også for at være et selvstændigt delmål med undersøgelsen.

Nordisk institutt for sjørett

Emneord: MidtveisevalueringLars Rosenberg Overby