English version of this page

Tidsriktig internasjonal juskonferanse om karbonfangst og lagring, og CO2-fjerning

Catherine Banet ledet forrige uke internasjonal konferanse om karbonfangs og -lagring, og CO2-fjerning.

Skjerm i konferansens lokale som viser forsidebildet for arrangementet.

Dag to av konferansen ble avholdt i Kjerka, DMV.

23. til 24. november 2023 organiserte Avdeling for Energi- og Ressursrett ved Universitetet i Oslo en internasjonal konferanse om de juridiske aspektene ved karbonfangst, -utnyttelse og -lagring (CCUS) og karbonfjerning (CDR). Konferansen tilrettela for at deltakerne skulle ha en plattform for diskusjon og kunnskapsdeling rundt ulike undertemaer tilhørende CCUS, industriell karbonforvaltning, CDR og den aktuelle jussen. Konferansen var spesielt aktuelt, nå at selskaper går inn i en mer kommersiell fase av sine teknologiprosjekter for grensekryssende transport og permanent lagring av CO2 og at stater intensiverer deres internasjonalt samarbeid ved å bygge strategiske partnerskap rundt CCS, CCU og verdikjeder for karbonfjerning. Europakommisjonen jobber også med sin kommende industrielle karbonhåndteringsstrategi. Dessuten er CDR et nøkkelkomponent ved enhver plan for reduksjon av klimagasser for å oppnå det langvarige temperaturmålet under Parisavtalen. CDR er omfattet av flere bestemmelser i det internasjonale klima- og biodiversitetsregimet.

Over to dager samlet konferansen eksperter fra offentlige myndigheter, selskaper, miljøorganisasjoner og akademia.

Alexander Engh, assisterende direktør ved olje- og energidepartementet holdt åpningstalen, og la vekt på fremgang i det norske fullskala CCS-prosjektet Langskip. Dette var etterfulgt av et innlegg av H.E. Nicolas de La Grandville, EUs ambassadør til Norge, som redegjorde for EUs lovgivning og kommende initiativer knyttet til CCUS og CDR.

Konferansens første dag var dedikert til europeisk og nasjonal juridisk- og politisk rammeverk for CCUS, etterfulgt av to sesjoner med temaene CO2-transport (inkludert grenseoverskridende) og CO2-lagringsregimer. Dagen endte med to økter rundt temaene økonomiske insentiver og regulatorisk støtte til CCUS-verdikjeder. Den første halvdelen av dag to fokuserte på CDR, det anvendelige internasjonale rammeverket og eksempler på anvendte CDR-regimer. Den siste delen av arrangementet var hybrid med foredragsholdere fra Brazil, Indonesia og India som tegnet et komparativt bilde av CCUS juridiske rammeverk utenfor Europa og Nord-Amerika.

Konferansen var arrangert av avdeling for energi- og ressursrett ved Universitetet i Oslo, i samarbeid med Sabin Center for Climate Change law, Columbia Law School (USA). Professor Catherine Banet (UiO) ledet konferansen på vegne av UiO. Romany Webb, assosiert professor og nestleder, representerte Sabin Center for Climate Change law.

Konferansen var støttet av følgende forskingsprosjekter: Norwegian CCS Center (FME NCCS), NCS C+ (The Norwegian Continental Shelf: A Driver for Climate-Positive Norway), Device (Value chains for CO2 storage and blue hydrogen in Europe), og  CCNS (CO2 storage research and cross-border synergies; southern Norwegian North Sea).

Foredragsholdere og deltakere i auditorium 13, DMØ, der konferansens første dag ble avholdt.

Emneord: Miljørett, Klimarett, CDR, karbonfjerning, CCUS Av Hannah Ruud
Publisert 28. nov. 2023 16:09 - Sist endret 28. nov. 2023 16:09