![Bildet kan inneholde: yttertøy, bord, frakk, mikrofon, smil.](/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/bilder-vedlegg/judges.jpg)
Foto: Bente Lindberg Kraabøl, UiO/NIFS
Studenter, team, dommere og forberedelser til prosedyrekonkurransen MARL5120
Studentene på Maritime Law-masteren er fordelt på to team og har forberedt seg i en drøy måneds tid, med hver sin eksterne coach.
- 93% av de 14 respondentene (studentene som deltok), mener den digitale prosedyrekonkurransen var en positiv eller svært positiv opplevelse
- Svarprosenten var høy sammenliknet med fakultetets øvrige spørreundersøkelser om digital undervisning. 14 svar av 23 studenter som deltok, gir en svarprosent på 61.
- Digitalt samarbeid, kommunikasjon og forberedelser i teamene fungerte i følge studentene svært bra eller bra.
- Hele øvelsen opplevdes som veldig relevant og nyttig for fremtidig arbeidsliv.
- Teknisk fungerte det bra, selve rettssaken opplevdes som like bra digitalt som fysisk, men annerledes, både mindre "rik" - og mindre stressende - enn i en fysisk rettssal.
Relevant
Hele øvelsen opplevdes som relevant for fremtidig arbeidsliv
![Bildet kan inneholde: skrift, parallell, sirkel, rektangel, skjermbilde.](/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/bilder-vedlegg/relevant-prosedyrejpg.jpg)
Mørkest farge = mest relevant/nyttig
Very useful (8) 57,10 % / Useful (3) 21 40 % / Somewhat useful (3) 21,40 % / Not useful 00 %
3. How relevant is a digital version of a mock trial for future work life?
Mørkest farge = mest relevant/nyttig
Very useful (3) 21,40 % / Useful (4) 28,60 % / Somewhat useful (7) 50 %
Nyttige ferdigheterStudentene oppgir at de har utviklet sine ferdigheter i veldig stor grad eller i stor grad på områdene
|
Den digitale opplevelsen
Teknisk fungerte det bra, selve rettssaken opplevdes som like bra digitalt som fysisk, men annerledes, en mindre "rik" opplevelse - og mindre stressende - enn i en fysisk rettssal.
En av studentene kommenterer i evalueringsskjemaet:
"This being the very first digital mock trial conducted in the LLM maritime law program, I have to say the experience was better than I anticipated. I had imagined there might be more technical problems and uncertainty given the newness of this endeavour, so the fact that didn't really happen is a credit to the program administration. Overall I think having a digital mock trial is better than not having any mock trial, but I also think the digital mode is a far less rich and educative experience than preparing for and conducting the mock trial in person."
Et interessant paradoks
"Dette paradokset - at det blir mindre "rikt" men samtidig mindre stressende - er et funn vi ser i både bredere forskning på digitale domstoler og digital undervisning," kommenterer professor Malcolm Langford.
![Skjermbilde fra prosedyrekonkurransen (Camilla Arnøy, UiO/NIFS)](/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/bilder-vedlegg/digital-mock-screen.jpg)
Erfaringene
med denne digitale prosedyrekonkurransen er nyttig å dele, med tanke på hva vi har gjort som førstemann ut, og hva vi og andre ved fakultetet kan lære og forbedre.
Er det noe vi kan fremheve som særlig lærerikt, overraskende, positivt, tungvint eller nyttig å huske?
Vi var godt forberedt
Selve dagen var svært godt forberedt mht det AV-tekniske og dagen forløp ryddig og glatt. Dommerne er også over forventningene fornøyde med hvordan den digitale prosedyren forløp.
"Dette fungerte vesentlig bedre enn jeg hadde fryktet,"
sier en av dommerne;
"Det å vite at André (Nilsen, IT) var tilgjengelig, ga en stor trygghet".
![Bildet kan inneholde: datamaskin, personlig datamaskin, skrift, teknologi, elektronisk apparat.](/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/bilder-vedlegg/img_2265.jpg)
Nyttig å ha vitenskapelig assistent om bord
Vi har også notert oss at det var et viktig og riktig råd fra CELL å ha med vit.ass/jusstudent som er fortrolig med å lese lovtekster på engelsk, som kan finne fort fram - og som har fått tid til å se igjennom selve dokumentet på forhånd, ikke en fra administrasjonen, slik vi først hadde tenkt.
"Før neste gang - om det også blir digitalt - bør dommere og "maskinist" (vit.ass.) bli enige om hvordan vi (dommerne) skal få til presentasjon på tavlen av kilder den prosederende vil vise til - og studentene må fortelles uttrykkelig at når de skal vise til noe i en tekst må de sørge for at teksten er tilgjengelig for dommerne før de siterer derfra", sier en av dommerne.
Takk til CELL for veiledning, tilrettelegging og evaluering
Centre on Experiential Legal Learning (CELL) har bistått med gode råd og veiledning.
I forkant bisto CELL med råd om setup i Zoom og Teams-kommunikasjon med og i lagene, for dommere, vitner og vertskap.
Takk til Erik Winge, Runar Hilleren Lie og om AV-rigging, takk til professor Malcolm Langford for utarbeidelse av spørreundersøkelsen og takk til Marte Birkeland Deichman-Sørensen fra Universitetsbiblioteket for bistand både før, underveis og i etterkant.
Takk til vår raske vitenskapelige assistent Alexander Sæthern som viste skjermbilde av dokumentsider underveis og fortløpende markerte tekst som ble sitert eller fremhevet (illustrasjon nedenfor, under avsnittet Erfaringer).
Takk også til vit.assene Fredrik Tonholt, Daniel Hagen og Anders Rønningen, som spilte rollene som vitner i saken.