Silke Goldberg tiltrer som førsteamanuensis II ved Avdeling for energi- og ressursrett

Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo har gleden av å ønske Silke Goldberg velkommen som førsteamanuensis II. Hun vil å være tilknyttet Avdeling for energi- og ressursrett.

Bildet kan inneholde: briller, ansikt, panne, briller, hode.

Silke Goldberg

Foto: UiO/NIFS

Silke Golberg er anerkjent ekspert innenfor europeisk energi- og klimarett. Hun har mer enn 20 års erfaring fra feltet og har en bred internasjonal erfaring fra Tyskland, Nederland, Frankrike og Storbritannia. Hun har forfattet flere bøker, studier og tidsskriftspublikasjoner på feltet, og er for tiden aktuell med en bok om konsekvensene av Brexit for energisektoren.

Silke Goldberg er rangert som Senior Legal 500-advokat, og er praktiserende advokat i Storbritannia, London, hvor hun er partner i Herbert Smith Freehills (HSF). Hun leder firmaets arbeid innenfor energi og klima. Hun er også global styreleder for HSFs praksis innenfor ESG (environmental, social and corporate governance). Hun er medlem av rådgivende styre for Commonwealth Climate and Law Initiative ved University of Oxford. Hennes akademiske karriere inkluderer et æresprofessorat ved Queen Mary University i London og Paris, hvor hun er involvert i LLM-modulen om internasjonal energistyring og regulering. Hun er gjesteprofessor ved Universitetet i Groningen i Nederland, som er en nær universitetspartner til Nordisk institutt for sjørett.

Som førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo vil Silke Goldberg være involvert i prosjektet «Grønn Plattform Havnett», i nært samarbeid med professor Catherine Banet og en gruppe forskere ved instituttet. Det overordnede målet for prosjektet er å utvikle ny teknologi, kunnskap og løsninger for å muliggjøre lønnsom utvikling av havvind – både bunnfast og flytende – i Norge. Universitetet i Oslo er forskningspartner i prosjektet der Avdeling for energi- og ressursrett har ansvar for å drive juridisk forskning og utvikle anbefalinger for forbedrede regulatoriske forhold og praksiser for offshorenett. Det endelige målet med prosjektet er å utvikle en norsk reguleringsmodell for havvind og nettutvikling.

Hjertelig velkommen til førsteamanuensis Silke Goldberg!

Av Catherine Banet
Publisert 12. des. 2022 10:42 - Sist endret 12. des. 2022 10:42