Vel gjennomført symposium i EU/EØS-energirett

Takk til alle som bidro og deltok til vellykket gjennomføring av vårt årlige  symposium i EU/EØS-energirett - Nordisk institutt for sjørett (uio.no), i samarbeid med UiO:Energi & Miljø og Fornybar Norge.

Symposium i Domus Bibliotheca.

Foto: UiO

I 2023 ferdigstilles EU-forhandlingene i Fit for 55-lovgivningspakken og revisjon av gassmarkedsregelverket. Samtidig har andre prosesser rundt kraftmarkedsreform og REpowerEU påbegynt, hvor noen av de krisetiltakene kan bli en varig del av EU-regelverket. EU har tatt flere initiativ til strategisk partnerskap med land som kan bidra til å forsterke forsyningssikkerhet til EU-land, også med tanke på fremtidige energibærer som hydrogen.

Utbygging av ny energiproduksjon og infrastruktur krever store investeringer, ikke minste for å beholde europeisk konkurransedyktighet med fare for et internasjonalt subsidieløp. I en sektor i rask omlegging legger EU-lovgivningen nye rammer for hele det indre energimarkedet, inkludert for Norge gjennom EØS-avtalen. Gjennom foredrag fra akademia, forvaltning og næringsliv, tar dette symposiet for seg noen sentrale EU/EØS-energirettslige spørsmål og aktuelle lovgivningsprosesser av særlig betydning for Norge.

Arrangører:

Logo, Nordisk institutt for sjørett

Logo, UiO: energi og miljø og

Logo, fornybar Norge

Emneord: Energirett, EU, EØS-rett Av Hannah Ruud