Ny stipendiat ved Nordisk institutt for sjørett

Ingvild Ånestad startet som stipendiat ved instituttet 1. februar.

Hun skal skrive doktoravhandling om vindkraft til havs, med særlig fokus på utviklingen av nett (infrastruktur).

Bildet kan inneholde: person, ansikt, hår, smil, hode.

Ingvild Ånestad

Foto: Camilla Arnøy, UiO/NIFS

Ingvild kommer også til å være tilknyttet  FME NorthWind, et forskningssenter for vindkraft. Et av målene til NorthWind er å se på det regulatoriske rammeverket for infrastruktur til havs.

Ingvilds plan er foreløpig å redegjøre for gjeldende rett og eventuelt foreslå hvordan reglene kan forbedres. Idet det norske regelverket er under utvikling, vil avhandlingen inkludere en komparativ del, der regelverksutviklingen i andre land rundt Nordsjøen vil bli vurdert. Hun vil videre omtale regulatoriske konsekvenser ved samarbeid mellom flere land rundt Nordsjøen. Avhandlingen vil også omtale relevant EU-regelverk, samt internasjonal rett.

Ingvild kommer fra stillingen som senioradvokat hos advokatfirmaet Lund & Co. Hun har også tidligere blant annet jobbet i Olje- og energidepartementet.

Emneord: Vindkraft, Havvind, Regulatorisk rammeverk for havvind Av Camilla Arnøy
Publisert 15. feb. 2023 09:31 - Sist endret 20. juni 2024 13:00