Astrid Iversen tiltrer som førsteamanuensis 1. juli 2024

Nordisk institutt for sjørett ved Universitetet i Oslo har gleden av å ønske Astrid Iversen velkommen som førsteamanuensis.

Astrid kom til NIFS fra stilling som førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet (2020-2024).

Astrid Iversen

Faglige interesser og bakgrunn

Astrid forsker innen økonomisk rett i bred forstand, inkludert internasjonal økonomisk rett, finansmarkedsregulering og kontraktsrett. Hun er særlig interessert i det regulatoriske rammene for statens bruk av markedene til å fremme offentlige goder, med vekt på spørsmål knyttet til sentralbankvirksomhet og statsgjeld. Sammen med professor Mads Andenæs, leder Astrid prosjektet Sentralbanker i krisetider.

Før Astrid kom til Nordisk institutt for sjørett i 2024, var hun førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet (2020-2024). Hun har master (2015) og Phd (2020) i rettsvitenskap fra det juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo. En utvida og omarbeida utgave av Phd-avhandlinga ble utgitt i bokform under tittelen Intercreditor Equity in Sovereign Debt Restructuring (Oxford University Press, 2023).

Astrid har også vær gjesteforsker ved Lauterpacht Centre for International Law, ved Cambridge University, Cambride, (høst 2017), SciencesPo Law school, Paris, (vår 2023) og European University Institute, Firenze, (høst 2023).

Astrid er styremedlem i Bankenes Sikringsfond.

Undervisning

Astrid har undervist i finansmarkedsregulering (JUS5880), obligasjonsrett (JUS3112, folkerett (JUS2111), erstatningsrett (JUS1111) og juridisk metode (JUS 4111). Hun underviser ikke for tiden, men veileder gjerne masteroppgaver (JUR5030 og JUR5060) og Phd-avhandlinger innen internasjonal økonomisk rett og finansmarkedsregulering.

Forskningsgrupper

Bærekraftsrett

Internasjonal rett

Forskningsprosjekter

Sentralbanker i krisetider

Hjertelig velkommen til førsteamanuensis Astrid Iversen!

Av Catherine Banet
Publisert 10. juli 2024 12:53 - Sist endret 10. juli 2024 13:30