Årlig symposium i EU/EØS-energirett

Nordisk institutt for sjørett, UiO:Energi & Miljø og Fornybar Norge har i samarbeid gleden av å invitere til symposium i EU-EØS-energirett.

HUSK påmelding innen 27. april

Foto: © European Union, 2021

I 2023 ferdigstilles EU-forhandlingene i Fit for 55-lovgivningspakken og revisjon av gassmarkedsregelverket. Samtidig har andre prosesser rundt kraftmarkedsreform og REpowerEU påbegynt, hvor noen av de krisetiltakene kan bli en varig del av EU-regelverket. EU har tatt flere initiativ til strategisk partnerskap med land som kan bidra til å forsterke forsyningssikkerhet til EU-land, også med tanke på fremtidige energibærer som hydrogen.

Utbygging av ny energiproduksjon og infrastruktur krever store investeringer, ikke minste for å beholde europeisk konkurransedyktighet med fare for et internasjonalt subsidieløp. I en sektor i rask omlegging legger EU-lovgivningen nye rammer for hele det indre energimarkedet, inkludert for Norge gjennom EØS-avtalen. Gjennom foredrag fra akademia, forvaltning og næringsliv, tar dette symposiet for seg noen sentrale EU/EØS-energirettslige spørsmål og aktuelle lovgivningsprosesser av særlig betydning for Norge.

Påmelding

Dette er et rent fysisk møte, med begrenset antall plasser.

Påmelding til symposium og lunsj via nettskjemaet innen 27.april:

Påmelding

08.30-09.00
Dørene åpnes. Kaffe/te
09.00-09.10
Velkommen

Nina Helene von Hirsch og Bård Standal (Fornybar Norge), Vebjørn Bakken (direktør, UiO:Energi og Miljø), Catherine Banet (leder, Avdeling for energi- og ressursrett, Nordisk Institutt for Sjørett, UiO)

09.10-09.30
EU-Norway energy cooperation under the EU Green Deal and REpowerEU

H.E. Nicolas de La Grandville, EUs ambassadør til Norge

09.30-09.50
Viktige EU-saker for fornybarenerginæringen
Nina von Hirsch, næringspolitisk rådgiver, Fornybar Norge
09.50-10.30
EUs forslag til kraftmarkedsreform
Per Arne Vada, analytiker, Hafslund Eco
10.30-10.50
10.50-11.20
Mind the gap! Hvordan det stadige EØS-etterslepet i energisektoren påvirker vårt klimasamarbeid med EU
Caroline Skaar Landsværk og Elise Johansen, partnere, Wikborg Rein Advokatfirma, for Fornybar Norge.
11.20-12.00
Nye rammer for økonomisk støtte til energitiltak: fra krisetider til nytt EUs statsstøtteregelverk og Net-Zero Industry Act
Prof. Erling Hjelmeng og Prof. Catherine Banet, Universitet i Oslo, Det juridiske fakultet
12.00-12.40