Studentene har inntatt Domus Juridica

Mandag 6. januar åpnet nybygget Domus Juridica for studentene ved Det juridiske fakultet. De ansatte har vært på plass siden slutten av oktober.

Bildet kan inneholde: publikum, mennesker, begivenhet, samfunnet, publikum.

De første juss-studentene på vei inn i nybygget Domus Juridica 6. januar 2020. Foto: Eva Dobos/UiO

Historisk øyeblikk

Et hundretalls studenter var samlet i foajeen i Domus Juridica da dekan Ragnhild Hennum klippet snoren for å markere at bygget er åpnet for studentene. Dette er første gangen siden midten av 1800-tallet at Det juridiske fakultet har tatt i bruk en ny bygning.

Ragnhild Hennum klipper snoren og åpner Domus Juridica
Dekanen klippet snoren og stilte med de ansatte som guide for studentene. Foto: Siri Johnsen/UiO

- Vi er veldig glad for at vi kan ønske også studentene velkommen til bygget - sa Hennum i en kort velkomsttale hvor hun også fortalte de fremmøtte litt om hva bygget inneholder.

De ansatte har sittet i Domus Juridica siden slutten av oktober 2019, men Hennum kunne røpe at det hadde foregått arbeider i bygget helt frem til åpningen.

– Dette er historisk for fakultetet, sa Hennums ved den høytidelige snorklippingen ved trappen i første etasje.

Ansatte som guider

Ansatte stod klare i røde hettegensere for å guide studentene slik at de kunne orientere seg i nybygget. Å finne bokskap blant de 2300 skapene i bygget var en prioritert oppgave for mange, og de ansatte bistod med å finne ledige skap og stille inn kodelåsene.

- Vi fikk mange hyggelige tilbakemeldinger fra studentene den første dagen om alt fra arkitekturen og kunsten, til hvor flott biblioteket er, forteller kommunikasjonssjef Steinar Hafto Myre. - Vi har og fått positive tilbakemeldinger på møblering av kollokvieområdene, som har både lukkede rom og sofaer – alle med skjermer.

Han bemerker og at studentene så ut til å ta seg god tid til å bli kjent med bygget, selv om flere var raske til å finne seg til rette i både kollokviesofaer og lesesaler.

Dette overhørte vi:

- Storartet! Her blir det gøy å studere.

- Fantastiske lesesaler og kollokvierom, og sjakkbrett på biblioteket!

- Wow!

SiO spanderte kaffe of boller fra "Retten"
SiO spanderte kaffe og boller i  kantinen, som etter studentenes forslag har fått navnet Retten. Foto: Eva Dobos/UiO

"Retten" - vår nye kantine

SiO har startet opp ny kantine i første etasje av Domus Juridica, her finner du salatbar, varmretter, drikke og smørbrød. Åpningstidene er 07.30 - 18.00 mandag til fredag.

Navnet ble foreslått og stemt fram av studentene selv i en navnekonkurranse.

Sentrumsbygningene skal fortsatt brukes

Domus Juridica erstatter de mange leide lokalene Det juridiske fakultet har benyttet i Oslo sentrum de siste tiårene, men fakultetet vil fortsatt ha arbeidsplasser og undervisningslokaler i de historiske universitetsbyggene ved Karl Johans gate.

Bilder fra åpningen

åpning av DJ 6. januar