Halvparten av våre lesesaler blir bookingfrie

Etter påske avvikler vi plassbestillingssystemet på omtrent halvparten av våre lesesaler. Resten av lesesalplassene må fortsatt forhåndsbookes.

Bildet kan inneholde: møbler, stol, bord, kontorstol, gulvbelegg.

Fra og med tirsdag 11. april blir leseplassene på 11 av våre 19 lesesaler bookingfrie. Foto: Tiril Guttormsen, UiO.

Endringen kommer etter anbefaling av Juridisk Studentutvalg (JSU) på bakgrunn av en spørreundersøkelse de gjennomførte blant studentene ved fakultetet. Undersøkelsen viser at det er delte meninger om hvorvidt lesesalene bør være bookbare eller ikke, men at mange studenter har et behov for leseplasser uten bookingmuligheter. Derfor gjør vi omtrent halvparten av lesesalene bookingfrie, mens resten beholder dagens plassbestillingssystem. Det nye systemet blir gjeldende fra og med tirsdag 11. april.

Endringene gjelder kun for lesesaler - alle kollokvierom og grupperom på fakultetet må fortsatt reserveres før bruk. PC-salen vil også fortsette å være underlagt plassbestillingssystemet.

Oppdatert oversikt over lesesaler

Bakgrunn for endringen

Plassbestillingssystemet på lesesaler, grupperom og kollokvierom er et tiltak som kom på plass under pandemien, og som fakultetet har fortsatt med i etterkant. Erfaringer viser at nåværende bookingsystem gir studentene forutsigbarhet og mulighet til å planlegge, slik at de slipper å bruke unødvendig tid på å lete etter leseplasser. På en annen side har det vært et problem at studenter bestiller leseplass uten å møte opp, som igjen skaper frustrasjon for de studentene som ikke får ta i bruk ønsket leseplass.

JSUs undersøkelse viser at omtrent halvparten av studentene har et ønske om å beholde plassbestillingssystemet i større eller mindre grad. Endringen som nå blir gjort prøver å ta hensyn til begge parter. Av våre 19 lesesaler forblir 8 med booking, og de resterende 11 blir bookingfrie. PC-plassene forblir under plassbestillingssystemet grunnet spesielt stor konkurranse om disse plassene.

Les mer om lesesalene

Publisert 30. mars 2023 15:15 - Sist endret 30. nov. 2023 18:32