Domus Juridica utsatt for hærverk

Det juridiske fakultet ble i morgentimene 29. august varslet om at Domus Juridica var utsatt for et omfattende hærverk natt i løpet av natten.

Domus Juridica sett fra Tullinløkka i solskinn.

Domus Juridica. Foto: UiO

Bildet kan inneholde: møbler, bord, stol, pulten, bildesign.
Studentkantinen. Foto: UiO

Gjerningspersonen er tatt hånd om av politiet, og bygget ble gjenåpnet 30. august etter å ha blitt stengt ned hele 29. august. Det ble lagt ned en betydelig innsats med å rydde og sikre studentarealene i bygget slik at det kunne åpnes igjen raskt. Hendelsen rammet et stort antall studenter, og vekket stor medieoppmerksomhet.

Omfattende hærverk

Det er utført et omfattende hærverk på møbler, IT-utstyr og kunst i studentarealer i tilnytning til det åpne atriet i bygget. Det er kun materielle skader, ingen personer er skadet.

Hendelsen ble oppdaget av vekter som varslet politiet. Gjerningsmannen er tatt hånd om av politiet, og fakultetet henviser til politiet for informasjon om vedkommende. Fakultetet har ingen grunn til å tro at gjerningspersonen har noen tilknytning til fakultetet, men vedkommende har klart å komme seg inn i bygget og gjennomføre hærverket. For fakultetet fremstår som tilfeldig at det ble utført i Domus Juridica. Fakultetet vil politianmelde hærverket.

Domus Juridica ble stengt ut dagen 29. august, men ble åpnet igjen onsdag 30. august. Så langt mulig ble noe undervisning gjennomført digitalt, noe ble flyttet til andre bygg og noe blir gjennomført på et senere tidspunkt. Studentene ble informert om alle endringer.

Bord, stoler og gjenstander i en haug.
Gjenstander i haug i kantineområdet. Foto: UiO
Kantinearealet med gjenstander kastet i en haug sett ovenfra.
Kantineområdet sett ovenfra. Foto: UiO

Medieomtale

Hendelsen fikk stor medieoppmerksomhet:

Publisert 29. aug. 2023 08:35 - Sist endret 31. aug. 2023 08:42