English version of this page

Pris for beste masteroppgave om rasediskriminering

Det juridiske fakultet inviterer veiledere og sensorer ved fakultetet til å nominere beste masteroppgave med tema som omhandler rasediskriminering.

Bilde av hender med ulike hudfarge som legges oppå hverandre i senter av bildet
Foto: ©Adobe Stock andinspiriert

Prisen skal deles ut 21. mars som en markering av av den internasjonale dagen for avskaffelse av rasediskriminering. Prisen tildeles en student som har skrevet masteroppgave på 30 eller 60 studiepoeng med relevans for temaet rasediskriminering med oppnådd karakter A eller B.

Rasediskriminering er definert i konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering.

Masteroppgavetema

Oppgaven som nomineres kan berøre en rekke ulike problemstillinger og samfunnsområder, for eksempel immigrasjon, arbeid, utdanning, velferd, adgang til varer og tjenester, helse, bolig, uteliv mv. Den kan også ta utgangspunkt i situasjonen i et konkret land (for eksempel Norge). Nedenfor finner du eksempler på relevante temaer.

Hvem kan nomineres?

Studenter fra alle masterprogrammer ved fakultetet kan nomineres. Prisen er ikke begrenset til juridiske avhandlinger. Også studenter som bruker ulike samfunnsvitenskapelige metoder eller tverrfaglige metoder kan nomineres.

Hvem kan nominere

Sensorer og veiledere for oppgaven.

Nominasjonsfrist

Fristen for å nominere er 1. mars 2023 i eget nominasjonsskjema.

Sensorer og veiledere nominerer her

Nominasjonskriterier

• Masteroppgaven må være levert ved Det juridiske fakultets masterprogrammer og omhandle et tema relevant for rasediskriminering.
  • Masteroppgaven skal være studentens selvstendige forskingsbidrag og vise originalitet.
  • En kandidat kan bare nomineres én gang.
  • Kandidaten må ha fått karakteren A eller B på masteroppgaven.
  • Prisen gjelder masteroppgaver som er levert i 2022.

Nominasjon skal inneholde:

• Navn på den nominerte og den som nominerer.
  • Veileder/sensor sin begrunnelse for nominasjon, samt et kort sammendrag av avhandlingen.
  • Avhandlingen i sin helhet.

Eksempler på aktuelle masteroppgavetemaer relevant for rasediskriminering:

• Etnisk representasjon i statlige institusjoner (slik som domstoler, nemnder osv.)
  • Rasediskriminerende praksiser i offentlig myndighetsutøvelse.
  • Manglende adekvat respons fra offentlige myndigheter, arbeidsgivere mv. i kjølvannet av klager vedrørende rasediskriminering.
  • Erfaringer fra rettshjelpsarbeid (for eksempel JussBuss og JURK) når det gjelder rasediskriminering i Norge.
  • Retten for minoriteter til å kunne ytre seg, enten digitalt eller fysisk, uten hets eller trakassering.
  • Implementering av arbeidsgiveres og offentlige myndigheters aktivitets- og redegjørelsesplikt med hensyn til avskaffelse av etnisk diskriminering.
  • Tiltak fra statlige institusjoner og andre samfunnsaktører for å motvirke hatytringer rettet mot etniske minoriteter eller utlendinger.
  • Et fragmentert system for håndheving og ivaretakelse av individers rettigheter: Barneombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet, Sivilombudet, Nasjonal institusjon for menneskerettigheter mv.
  • Utfordringer og svakheter når det gjelder gjennomføring og håndheving av individrettigheter for personer med minoritetsbakgrunn.
  • Analyse av interseksjonell diskriminering, for eksempel kombinasjoner av rase, etnisitet, nasjonalitet, religion, kjønn, kjønnsidentitet, språk, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, migrasjonsstatus, sosioøkonomisk bakgrunn eller andre forhold ved en person.
Publisert 3. feb. 2023 09:57 - Sist endret 9. feb. 2023 13:02